Door Sander Gorissen op 3 oktober 2020

Van Rotterdam-Zuid naar Parkstad

Op zaterdag 3 oktober 2020 stond PvdA-wethouder Richard Moti leden van de PvdA-afdeling uit onze regio te woord via een videoverbinding. Eerder dit jaar ging een bezoek aan Rotterdam helaas niet door vanwege de uitbraak van het coronavirus. Namens onze afdeling “schoven” de bestuursleden Hans Bosch en Henk Gorissen en de fractieleden Guus Haas en Sander Gorissen aan bij het gesprek.

Overeenkomsten tussen de beide stedelijke gebieden

Rotterdam-Zuid kent een aantal sociale problemen, waarbij met name moet worden gedacht aan sociale achterstanden, huisvestingsproblemen en uitdagingen op het gebied van leefbaarheid en veiligheid. Allemaal problemen die overeenkomen met problemen in een aanzienlijk deel van onze regio. Ook in “lijstjes” van bijvoorbeeld het CBS zijn de regio’s goed vergelijkbaar.

Richard Moti gaf een presentatie over het Nationaal Programma Rotterdam-Zuid, een programma dat gericht is op integraal plan inzake een aantal pijlers, namelijk school, werk, wonen, cultuur en veiligheid.

Nationaal Programma

In het plan werken partners samen: het Rijk, de gemeente, schoolbesturen,corporaties, het bedrijfsleven, zorginstellingen, Veilig-partners, de cultuursector en bewoners vormen samen een bestuurslaag die het gehele programma onder gezamenlijke verantwoordelijkheid aanstuurt.

Enkele opvallende initiatieven zijn de inzet op een wijkrechtbank en de uitbreiding van leertijd voor kinderen die het nodig hebben. Met betrekking tot deze leertijduitbreiding is er reeds resultaat: van de achterstand op de rest van het land is inmiddels in Cito-scores 25% weggewerkt.

In een wijkrechtbank heeft een rechter zitting in de wijk en zit deze niet alleen met de beide partijen (OM-advocaat) om tafel, maar ook met sociale of zorginstellingen. De bedoeling is om te zoeken naar oplossingen, zodat een straf uit de weg wordt gegaan als de betreffende verdachte/dader zich aan het afgesproken traject houdt. Dit helpt met het voorkomen van een strafblad en biedt diegene dus veel meer kansen op de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld wanneer een VOG noodzakelijk is. Tegelijkertijd wordt er dan gestart met een aanpak van sociale problemen rondom deze wijkbewoner.

De bedoeling van het gesprek was om te leren van de aanpak die in Rotterdam-Zuid is gekozen en om ervan te kunnen leren. Afgesproken is dan ook om als afdelingen in Parkstad op bezoek te gaan zodra de landelijke situatie dit weer mogelijk maakt.