Den Haag is aan zet (column januari)

Door Sander Gorissen op 10 januari 2024

Provinciale Staten gaan zich op initiatief van PvdA-Gedeputeerde Jasper Kuntzelaers buigen over invoering van gratis openbaar vervoer voor mensen met een laag inkomen. Mensen tot 100% van het sociaal minimum komen hier in dat geval voor in aanmerking. Gemeenten kunnen zelfstandig beslissen of ze dit omhoog krikken naar 120% van het sociaal minimum.

In Kerkrade zijn veel voorzieningen ook op dat niveau gesteld. Hierdoor komen meer mensen in aanmerking voor overheidssteun. Zeker in onze regio is dat een bewuste keuze. Maar zoals elke keuze, kost ook deze keuze geld. Bovendien help je iemand die een laag inkomen heeft maar boven die 120% zit, hier ook niet mee.

Eigenlijk is elke inkomensgrens een nieuwe tweedeling. Het zorgt ervoor dat mensen bewust niet (of minder) werken omdat het anders geld kost. Of het jaagt mensen onnodig op kosten. Toch is het goed om fatsoenlijke, ruime regelingen voor minima te hebben en dus de grens op 120% te leggen.

Uiteindelijk is een inkomensprobleem alleen structureel in Den Haag op te lossen. Dáár wordt inkomenspolitiek bedreven. Dáár kunnen besluiten worden genomen die iedereen helpen die dat nodig heeft. Tot die tijd moeten gemeenten met beperkte middelen doen wat ze kunnen.

Den Haag is aan zet.

Fractievoorzitter PvdA Kerkrade