Kerkrade draagt haar steentje bij (column september)

Door Marco Dubbelt op 15 september 2023

natuursteenVeel producten die we in Nederland kopen, hebben een lange weg afgelegd. Kleding uit Bangladesh, koffie uit Latijns-Amerika en natuursteen uit India. Ook een gemeente koopt veel materialen in die uit verschillende landen komen. De koffie die op het gemeentehuis wordt geserveerd, bedrijfskleding, maar ook materialen om wegen en straten aan te leggen.

Hoe weten we nu of deze producten geproduceerd zijn zonder kinderarbeid, of ze duurzaam zijn geproduceerd en dat werknemers een fatsoenlijk salaris verdienen? Dat is een hele opgave, maar kleine stapjes kunnen daarin een groot verschil maken. De PvdA Kerkrade wil dan ook als eerste stepping stone dat de gemeente Kerkrade zich aansluitbij het natuursteenconvenant.

Dit convenant is een afspraak tussen overheden uit Vlaanderen en Nederland, bedrijven en vakbonden. Dit ommet elkaar natuursteen duurzamer in te kopen. Bedrijven moeten kunnen aantonen waar hun materialen vandaan komen en hoe ze gemaakt zijn. Veilig, duurzaam en met respect voor de handen die ze produceren.

Marco Dubbelt
Commissielid PvdA Kerkrade