Kirchroa ruumt óp (column juni)

Door Raoul Deckers op 1 juni 2023

Raoul Deckers22 april was het zover, de tweede editie van ‘Kirchroa ruumt óp‘. Een prachtig burgerinitiatief van Patrick van Bree en Luc Hennen; bewustwording creëren over hoeveel afval wij klakkeloos naast ons neergooien. Je schrikt je een hoedje als je ziet dat er 70 zakken afval worden opgehaald in 5 uurtjes tijd. Kerkrade schoonmaken en schoonhouden is het devies.

Tijdens deze editie zag je naast de grotere publieke belangstelling ook de politieke interesse ontstaan. Dat is toch wel aan te merken als winst voor de initiatiefnemers, hulde!

Wat we onderweg tegenkwamen als afval is wel bizar te noemen… van plastic bekertjes, sigarettensjtoemele, blikjes, papiertjes en zakjes tot onderbroeken, ijzerzaag en zelfs een mes. Dat is netjes bij de politie afgegeven voor onderzoek.

Ongelooflijk wat het bosvarken (wij dus) in de natuur achterlaat. De mens is een uniek maar vreemd wezen. We zeggen dat we bewust met het milieu bezig zijn, maar ondertussen boeit het ons weinig en mieteren we zakdoek of blikje gewoon in de natuur…zelfs de beweging naar een openbare prullenbak is vaak te veel gevraagd.

Wij, als PvdA, staan achter dit geweldige initiatief en ondersteunen dit door deelname en actiebereidheid…u toch ook? Woensdagmiddag 24 mei zullen scholen aansluiten. Volg het via social media of onze website. Vroeger plakten we het al op auto’s: ‘Een betere wereld begint bij jezelf!’

Raoul Deckers

Raoul Deckers (geb. 1975) Burgercommissielid Burgers en Samenleving    Getrouwd, pappa van 2 kindjes  Leerkracht Beroepscollege Locatie Brandenberg    Raoul:    “Graag wil ik aandacht schenken en zoeken naar de verbinding tussen burger en politiek. Die is op dit moment ver zoek en door gebruik te maken van mijn vaardigheden wil ik de kloof helpen overbruggen. Oprechte aandacht, normaal denken, verbinden,

Meer over Raoul Deckers