Op pad met de energiecoach (column mei)

Door René van Drunen op 20 mei 2023

Rene van DrunenDe afgelopen maanden hebben veel inwoners gebruik mogen maken van de energieknip. Medebewoners tot 130% van het minimuminkomen werd deze knip ter waarde van € 250,00 ter beschikking gesteld. Het doel is om in de woning energiebesparende maatregelen te treffen. Dit gaat vaak in samenwerking met een energiecoach van de WoonWijzerWinkel.

Door zelf mee te lopen, krijg je een indruk van de vele situaties waarin mensen leven. We werden erg gastvrij ontvangen de energiecoach gaf gevraagd en ook ongevraagd advies. Hij liep door de hele woning, gaf heel duidelijk aan hoe belangrijk het bezoek van de energiecoach voor een bewoner kan zijn.

De woningscan brengt in beeld welke mogelijke aanpassingen ter plaatse wenselijk zijn. Wanneer nieuwe investeringen door de gemeente in de toekomst mogelijk zijn, geeft de scan ons al een beeld hoe we de bewoner snel en adequaat met maatwerk kunnen helpen.

Naast maatregelen om energie te kunnen besparen, is het erg prettig om met onze inwoners in contact te komen. We zullen als gemeente moeten blijven zoeken naar het bieden van de helpende hand en een luisterend oor.

René van Drunen
Wethouder PvdA Kerkrade

René van Drunen

Nr. 2 Rene van Drunen (geb. 1959) Wethouder  Getrouwd, 4 kinderen  Was productontwikkelaar/productmanager bij APG/Loyalis  Sinds 2010 lid van de Gemeenteraad Kerkrade en vanaf 2022 wethouder  René:  “Ik ben opgegroeid in een rode familie en daarom heb ik mij steeds in de politiek geïnteresseerd. De politiek moet  antwoorden geven op de maatschappelijke vraagstukken en problemen aanpakken. Wij moeten zoveel als mogelijk zorg, angst