WMC: het échte, volledige verhaal

Door Sander Gorissen op 26 januari 2023

In onderstaand artikel proberen we uit te leggen wat er door de gemeente is besloten rondom de lening aan het WMC. Alle stukken en de stream van de vergadering zijn hier terug te vinden. Onderaan dit artikel is onze inbreng in fragmenten te zien.

Het is jammer dat we in een maatschappij leven waarin steeds meer mensen tegenover elkaar staan, schreeuwen en niet naar elkaar luisteren. Dat het steeds vaker onmogelijk blijkt te zijn om met elkaar aan tafel te gaan. Het blijkt ook het geval te zijn tijdens de behandeling van de evaluatie van de bestuursoverdracht bij het WMC. Deze evaluatie behandelden we tijdens een informatieavond in het raadhuis op 25 januari 2023.

Waar de PvdA Kerkrade juist staat voor het hebben van vertrouwen in elkaar, bleek een vete aanleiding voor het beschadigen van een groot aantal personen binnen en rondom het WMC.

Het seniorenconvent

Sander GorissenNaast besprekingen in commissie en raad – vrijwel altijd openbaar – is er ook een seniorenconvent. Dit is de naam die we geven aan het overleg dat de fractievoorzitters in de raad met elkaar hebben onder leiding van de burgemeester. Soms sluit in dit overleg een wethouder of gemeentesecretaris aan. Dit overleg is besloten, wat wil zeggen dat wat men daarin bespreekt, geheim is. Namens de PvdA Kerkrade sluit fractievoorzitter Sander Gorissen hierbij aan.

Op 19 juli kwam het seniorenconvent met spoed bij elkaar. Het WMC had namelijk een acuut financieel probleem door het buitenfestival. Een derde partij (DEM) organiseerde dit in opdracht van het WMC. Deze partij verkeek zich echter op de situatie in de wereld: na twee coronajaren werden veel festivals ingehaald, prijzen stegen rap en in korte tijd moest het buitenfestival überhaupt vorm krijgen.

De vraag die het college van burgemeester en wethouders moest beantwoorden en waar de fractievoorzitters voor werden geraadpleegd: moest de gemeente het WMC een lening verstrekken, of moest het buitenfestival per direct stop worden gezet?

Onze fractie heeft de lening daarin volmondig gesteund en doet dat nog. We konden niet toestaan dat het buitenfestival van het WMC zo abrupt zou eindigen. En dat terwijl we allemaal zo’n behoefte hadden elkaar te ontmoeten!

Onze fractie was daarnaast voorstander van het onderzoeken waarom de lening noodzakelijk was, hoe deze terugbetaald zou worden en hoe we kunnen zorgen dat ons zo waardevolle WMC behouden blijft voor de gemeente.

Wel hebben we in het seniorenconvent gevraagd om zodra het kan, de openbaarheid te zoeken en transparant te handelen. De burger verdient te weten welke besluiten wij nemen, waarom we ze nemen. En ja, dat moet soms tijdelijk in vertrouwelijkheid om imagoschade te voorkomen. Liever in één keer volledig communiceren dan telkens een beetje. De onrust die dat teweeg zou brengen, zou niemand goed hebben gedaan.

Lekken naar de pers

Als iets voor onze fractie van belang is, dan is het de zorgvuldigheid van besluitvorming. De befaamde kloof tussen politiek en burger moeten we beslechten en daar hebben we allemaal een verantwoordelijkheid in te nemen.

Allereerst wij als gemeenteraad, wij als burgers, maar zeker ook journalisten.

College, seniorenconvent en raad zijn in verschillende artikelen weggezet alsof er sprake zou zijn van doofpotten en zwijgcontracten. Maar niets is minder waar! We hadden immers van meet af aan afgesproken om wanneer alles in kaart was gebracht, volledige openheid van zaken te geven. Dit uiteraard zónder moedwillig personen te beschadigen.

De manier waarop de afgelopen weken dit hele probleem via artikelen in verschillende media is besproken, is echter oorzaak van het onnodig beschadigen van personen.
Daarmee bedoelen we niet dat het verkeerd is dat dit in de openbaarheid wordt besproken.

Het feit dat personen rondom het WMC op een bepaalde manier te werk gaan en daardoor mede debet zijn van het beschadigen van personen én de Kerkraadse raad, is ronduit kwalijk en komt het aanzien van de politiek niet ten goede.

De evaluatie

Het feit dat journalisten kunnen citeren uit een presentatie die vertrouwelijk is en de raad nog niet heeft bereikt, betekent dat er niet zorgvuldig mee is omgegaan. Iemand heeft de vertrouwelijkheid geschaad en de belangen van de gemeente en het WMC onrecht aangedaan.

Allereerst is de oorzaak daarvoor te zoeken in de manier waarop het onderzoek is verricht en met name hoe de resultaten zijn besproken met direct betrokkenen. Onze fractie heeft daarom opheldering gevraagd hoe het kan dat iemand die géén opdrachtgever is van het onderzoek (lees: iemand anders dan degene die het betaalt), het stuk in handen krijgt.

In de evaluatie staan nog andere zaken die onze fractie een doorn in het oog waren. Denk hierbij aan het bespreken van een soort zwijgcontract: laten bestuurders uit heden en verleden samen een overeenkomst tekenen dat er niet meer wordt gesproken uit het verleden. Laten we de oud-voorzitter de erepenning van de stad toekennen, en laten we vrolijk voorwaarts gaan.
Dit kan absoluut niet en deze suggesties wekken inderdaad het bestaan van een doofpot. Maar laten we hier nogmaals benadrukken: de onderzoeker deed deze suggesties, niet iemand binnen de gemeente.

Uit de toelichting bij de evaluatie bleek echter ook het het volgende. De onderzoeker constateerde dat veel van de aantijgingen die men rondstuurde en waaruit de pers citeerde, onterecht waren. Deze werden overtuigend weerlegd door het huidige bestuur. Een belangrijke conclusie.

Behandeling door de fracties in de raad

De fracties in de raad reageerden verschillend. De PvdA Kerkrade reageerde zoals hierboven te lezen is, maar sommige fracties (met name VVD, CDA en SP) vonden dat de oud-bestuurder en andere personen onrecht werd aangedaan. Het gaat hier overigens om de oud-bestuurder die volgens de onderzoeker oorzaak van het lek was en die onterechte aantijgingen deed.
Sommige fracties gaven aan grote twijfels te hebben bij het huidige WMC-bestuur en baseerden zich op “verontrustende signalen” die ze kregen.

Op onze vraag of ze dan zelf een onderzoek hadden verricht en of we hier een afschrift van konden krijgen, werd helaas niet gereageerd.

Hoe dan ook, volgens de PvdA Kerkrade kun je zeker twijfels zetten bij het onderzoek en vragen daarover hebben. Ook wij hadden en hebben die vragen. Ook wij vinden dat er onzorgvuldig is gehandeld.
Maar ongefundeerd het huidige bestuur wegzetten als niet capabel zonder daar enig argument voor te kunnen aandragen, is volstrekt onacceptabel. Juist dát beschadigt personen onnodig.

Échte problemen en de rol van media

Het liefst hadden we de problemen van het WMC helemaal niet behandeld. We zien graag veel publiek in de zaal, maar bespreken liever de daadwerkelijke problemen in de samenleving in plaats van een potje moddergooien. We moeten juist werk maken van het dichten van de kloof in plaats van aandacht besteden aan randzaken. Als we willen dat het vertrouwen van de burger in de politiek wordt hersteld, dan verdient de afgelopen weken geen schoonheidsprijs.

Journalisten hebben daarbij óók een belangrijke rol. In artikelen naar aanleiding van de vergadering kan de lezer vooral lezen wat oppositiepartijen aan kritiek op de onderzoeker hebben gehad. Oneliners als “een georkestreerde afrekening” of “een rechtszaak zonder verdediging” doen het natuurlijk goed. Kranten zullen vast als zoete broodjes over de toonbank gaat en clicks op internet schieten omhoog.

Maar is dat het echte en volledige verhaal? Wordt de burger zo echt volledig geïnformeerd? Volgens ons niet. Als PvdA Kerkrade zien we het als onze verantwoordelijkheid om genuanceerd te blijven, weldoordacht te handelen en ons niet mee te laten trekken in dergelijke suggestieve citaten. Wellicht kan de lezer van artikelen de inbreng van onze fractie daardoor niet terugvinden in de krant of op websites van mediakanalen. En dus doen we dat maar zelf.

Het WMC

Dan toch enkele woorden over de toekomst van het WMC. Dat is tenslotte het enige dat écht van belang is.

Met name de constatering dat het WMC veel verbeterplannen heeft gemaakt en nog maakt voor het waarborgen van de continuïteit. We vinden dit een van de belangrijkste constateringen. De organisatie wil vrijwilligers permanent en niet eenmaal per vier jaar betrekken en sponsoren permanent binden. De gemeente gaat misschien niet direct over de inhoud van deze plannen, toch gaan we als raad en WMC minimaal jaarlijks samen het WMC bespreken. Hier heeft onze fractie om verzocht gelet op het financiële belang en het zij aan zij toewerken naar een nieuwe editie van het WMC.

Bedenk ook dat het door het WMC aan de gemeente af te lossen bedrag van 2023 al in januari 2023 volledig wordt overgemaakt. Menige kredietverstrekker kan daar alleen maar van dromen. Als dat de voorbode is van de toekomstige samenwerking tussen gemeente en WMC, dan zien wij die toekomst met vertrouwen tegemoet.

Het belang van het WMC is immers het belang van Kerkrade. We moeten zij aan zij zorgen voor een fantastische editie in 2026, een editie die men enkel zal herinneren om z’n culturele en muzikale impact. Die burgers en muzikanten met elkaar verbindt. Dáár moeten we de schouders onder zetten en dat is ons doel.

Inbreng en reactie PvdA Kerkrade op de evaluatie: