Zwerfafval en de leefbaarheid in Bleijerheide

Door Sander Gorissen op 24 september 2020

Op zaterdag 19 september 2020 was de PvdA Kerkrade actief in de wijken Bleijerheide en Nulland in het kader van World Cleanup Day, een actie die wereldwijd niet alleen zwerfafval uit stad en land wil opruimen, maar ook in kaart wil brengen waar het zwerfafval uit bestaat. Naast onze actie waren overigens ook elders in Kerkrade vrijwilligers actief in het kader van het opruimen van zwerfvuil. De actie was in Nederland een succes: “Met in totaal 39.324 deelnemers verdeeld over 2.517 opruimacties hebben we Nederland een grote schoonmaakbeurt gegeven. Samen hebben we maar liefst 127.211 afvalitems geregistreerd in Litterati (een app die het afval registreert om het in kaart te brengen)”, zo is terug te lezen op de website van de www.worldcleanupday.nl

Maar het opruimen zelf was slechts een deel van het doel dat we die dag hadden. Al jaren bekommeren we ons om de veiligheid en leefbaarheid in onder andere Bleijerheide. Het was de hoogste tijd om de wijken nogmaals van dichtbij te bekijken en hoe beter kan dat, dan de wijk op te ruimen.

Duidelijk is nog steeds dat er veel te winnen is. Er is leegstand, er is op sommige plekken veel zwerfafval en uit de buurt horen we zeker nog dat nog lang niet alle problemen uit de wereld geholpen zijn. Maar ondanks alle problemen zijn er op zo’n ochtend wel degelijk ook belangrijke ontwikkelingen te zien, zoals alle herstructurering die plaatsvindt bij onder andere het project Superlocal nabij de Vroenstraat en de Voorterstraat. We zijn er nog lang niet, maar bevestigd mag zeker worden dat

Wat lastiger is aan te pakken, is het gedrag van mensen: we hebben echt een enorme hoeveelheid peuken langs parkeerplaatsen en in goten aangetroffen en daarnaast alle standaard zwerfvuil: dopjes, flesjes, bakjes van de friture en zelfs mondkapjes. Het is helemaal niet erg om de handen uit de mouwen te steken, maar eigenlijk zou het natuurlijk helemaal niet nodig moeten zijn als iedereen z’n eigen troep netjes op de daarvoor bestemde plekken weg zou gooien.