Algemene Beschouwingen 2021

11 november 2021

Op 10 november 2021 vonden in de raadzaal de Algemene Beschouwingen van 2021 plaats. Onze beschouwingen werden uitgesproken door fractievoorzitter René van Drunen. Onze fractie had een aantal initiatieven voorbereid en kwam met vier moties (u kunt klikken op de link voor de tekst van de moties):

1. Motie sturing woningmarkt
  2. Motie plan van aanpak lage energielabels
  3. Motie vergroening en ontstening
  4. Motie extra inzet voor kinderen in armoede

De moties die gaan over de woningmarkt en de extra inzet voor kinderen in armoede zijn beiden unaniem aangenomen. De motie plan van aanpak lage energielabels is aangehouden omdat het college ermee aan de slag gaat en laat weten wat mogelijk is. De PvdA Kerkrade wil namelijk dat de gemeente in overleg gaat met de woningcorporatie om de woningen met de lage energielabels (E, F en G) te verduurzamen. Dit levert huurders een daling van hun maandelijkse energielasten op!

De motie vergroening en ontstening zag op aansluit bij Stichting Steenbreek en het in de praktijk brengen van kleine en grote maatregelen om in onze gemeente stenen uit tuinen en het straatbeeld te krijgen. Hoe meer groen en hoe minder stenen, hoe beter dit is voor de afwatering en de temperatuur in de gemeente. Hiermee is het college al aan de slag. Meer informatie over Stichting Steenbreek is hier te vinden.

Ons raadslid Sander Gorissen verdedigde even later de motie sturing woningmarkt en legde uit wat de PvdA Kerkrade wil. Ook ging hij nog in op de overlast in Chevremont en de lobby voor een Nationaal Programma. Deze uitleg is hieronder op het filmpje te bekijken: