Arbeidsmigratie en de woningmarkt

Door Sander Gorissen op 23 november 2020

In Nederland zijn enkele regio’s te vinden waarin de woningen in vergelijking met de rest van het land spotgoedkoop zijn. Onze regio is daar een voorbeeld van, met als gevolg dat steeds meer mensen die elders de huur- of koopprijzen niet meer kunnen betalen, hun heil elders zoeken.

Maar dit heeft nog andere gevolgen, namelijk het opkopen van diezelfde woningen door investeerder, vaak zonder binding met de regio en met als enige doel: zoveel mogelijk winst maken.

Arbeidsmigratie en de woningmarkt

Recentelijk kwam vooral die laatste praktijk in het nieuws. Na een landelijk rapport onder leiding van Emile Roemer over arbeidsmigratie, bleek uit nader onderzoek van NRC dat in veel gemeenten arbeidsmigranten “onder de radar” leven, bijvoorbeeld in panden die bij de gemeente als leegstaand te boek staan.

Hierover heeft raadslid Sander Gorissen namens onze fractie vragen gesteld. We willen met name weten of deze problematiek ook in onze gemeente speelt. Een dergelijke situatie maakt een wijk minder leefbaar, maar het kan ook leiden tot een vorm van uitbuiting bij de bewoner: tegen fikse huurprijzen leven op enkele vierkante meters met weinig tot geen basale voorzieningen. Een praktijk die overigens niet alleen voor arbeidsmigranten geldt, maar voor meer kwetsbare groepen in onze samenleving.

De verhuurdersvergunning

Een van de opties die de gemeente zou moeten overwegen is de verhuurdersvergunning. Om een onderzoek hiernaar vroegen we reeds in oktober 2019, gesteund door de gehele raad. Dit hebben we dan ook in onze vragen betrokken, temeer daar dit ook in het rapport als suggestie genoemd wordt.

Onze vragen zijn hier te vinden.