Henk Nijboer: “Bedrijven ten dienste van de samenleving”

Door Sander Gorissen op 12 mei 2019

Bedrijven moeten weer rekening gaan houden met hun werknemers, klanten en de samenleving. Nu houden ze vooral rekening met de belangen van hun aandeelhouders en de directie, terwijl het bedrijf mede blijft draaien door de werknemers. Dat was de strekking van de 10e Thijs Wöltgenslezing, uitgesproken door Tweede Kamerlid en PvdA’er Henk Nijboer. Nijboer komt uit Groningen en houdt zich als Kamerlid bezig met de onderwerpen gaswinning, de financiële markt en ruimtelijke ordening. De lezing vond plaats in het Eurode Business Center, precies op de grens van Kerkrade en Herzogenrath.

Met drie aanbevelingen voor de toekomst van ons land gaf Nijboer aan hoe hij dacht over het inrichten van onze samenleving, aanbevelingen die mede geïnspireerd waren op het gedachtegoed van Thijs Wöltgens. Meermaals citeerde hij één van de boeken van de naamgever van de lezing.

De avond werd geopend door Martijn Rumpen, oud-afdelingsvoorzitter van de PvdA Kerkrade en kende verder inbreng van gewestelijk voorzitter Jacques Costongs, SPD-kandidaat voor het Europees Parlement Arndt Kohn en JS Limburg-voorzitter Ron Piepers.

De geïnteresseerde lezer kan hier de gehele spreektekst vinden. Binnenkort zullen we ook een video met delen van de lezing online plaatsen.

Sander Gorissen was raadslid voor de PvdA Kerkrade in de periode 2010-2014 en is dat sinds de afgelopen verkiezingen weer. Hij bekommert zich vooral om het thema veiligheid binnen deze commissie. Daarnaast is Sander actief voor het ombudsteam van onze afdeling.