Dag van de Arbeid in teken #KOOPLOKAAL

Door Sander Gorissen op 6 mei 2021

Jaarlijks voert de PvdA Kerkrade actie op 1 mei, de Dag van de Arbeid. Dit jaar leek het ons toepasselijk om de aandacht te vestigen op de kleine ondernemer wiens winkel in de afgelopen maanden gesloten moest blijven in verband met de lockdown. Hoewel het slechts een klein gebaar is, zijn onze fractie- en bestuursleden de wijken en het centrum in getrokken met 170 rozen om zoveel mogelijk van deze ondernemers en hun medewerkers een hart onder de riem te steken.

Tijdens onze rondgang hoorden we veel verhalen. Verhalen over ondernemers die moeite hebben om tegemoetkomingen te krijgen omdat ze volgens regels van de Rijksoverheid net buiten de boot vallen, maar ook verhalen over de samenwerking met de gemeente. Het beeld dat uit deze gesprekken ontstaat, is gemengd. Er is veel tevredenheid over de samenwerking met de gemeente, maar in het algemeen is het niet makkelijk geweest en nog steeds niet makkelijk. Bij gebrek aan omzet zitten spaargelden nu in voorraad, de toekomst is onzeker voor veel ondernemers.

Maar eens te meer bleek bij alle bezoeken hoe veel ondernemers Kerkrade rijk is. Op de onderstaande foto’s ziet u een aantal van hen. Met hun zaken zijn ze gevestigd in Chevremont, Eygelshoven, Bleijerheide, Terwinselen, het centrum en in alle andere wijken van onze stad. De lokale economie drijft op hun bedrijven, en op die van hun collega’s. En precies om die reden, gelet op de recente lockdown, hebben we op 1 mei die ondernemers een hart onder de riem gestoken. En ook daarom roepen we iedereen op om bij al die lokale ondernemers te kopen.

Waar ben je naar op zoek?