Eenzaamheid

Door Leo Jongen op 14 december 2019

De afgelopen twee jaar heeft de gemeente Kerkrade veel geïnvesteerd in de aanpak van eenzaamheid. We hebben het aspect eenzaamheid op verschillende manieren benaderd.

In het kader van het gemeentelijk programma “vitaliteit en gezondheid” heeft de aanpak van eenzaamheid alle aandacht en wordt er ook de komende jaren geld vrij gemaakt voor een gerichte aanpak.

Het is nu zaak om door te pakken. Tot nu toe was de aandacht gericht op ouderen, maar deze aandacht gaan we nu op alle leeftijdsgroepen vestigen. Eenzaamheid speelt namelijk ook een te grote rol onder jongeren en (jong)volwassenen.

In Kerkrade hoef je niet alleen te zijn, er zijn veel activiteiten, voor jong en oud. Het probleem is vaak dat men niet wéét welke mogelijkheden er zijn. Ook kan vervoer naar een activiteit een probleem zijn.  Wij willen deze mensen graag helpen de weg te vinden naar bijvoorbeeld activiteiten of verenigingen in de buurt om op die manier contacten op te bouwen en zich minder alleen te voelen.

Ik wil mij als wethouder de komende tijd dan ook nog sterker inzetten om met alle middelen die wij als gemeente hebben  nog meer mensen te bereiken.

Leo Jongen
Wethouder Ouderenbeleid en Welzijn
PvdA Kerkrade

Leo Jongen