Door Sander Gorissen op 23 maart 2020

Financiële problemen door het coronavirus: wat kun je doen?

De basis is: voor elke burger blijven de nu al bestaande mogelijkheden toegankelijk. Dit geldt dus voor algemene en bijzondere bijstand, de individuele inkomenstoeslag en regelingen als die voor sociaal-culturele activiteiten.

Algemene bijstand en “0-urencontracters”

Wie in de horeca werkt op basis van een 0-urencontract is in een andere getroffen sector, zal nu thuiszitten zonder opgeroepen te worden. Hiervan meldt het college dat het recht op bijstand (mogelijk) kan worden vastgesteld voor een periode langer dan een maand, zodat men van inkomen verzekerd blijft. Uiteraard gaat compensatie door de werkgever (via de afgekondigde landelijke overheidsregelingen) voor. Deze optie geldt dus alleen als uw werkgever u niet kan compenseren.

Zzp’ers

Er geldt een nieuwe landelijke regeling die door de gemeente zal worden uitgevoerd. Voor minimaal drie maanden kunnen zzp’ers die nu een probleem hebben, deze tijdelijke voorziening aanspreken.

Ondersteuning volgt via een aanvullende uitkering voor levensonderhoud en/of een lening voor bedrijfskapitaal.
Let op: deze regeling is nog niet actief. Het is nu wachten tot de Rijksoverheid deze regeling openstelt, daarna kan men zich hiervoor melden. Zie hier meer info.

Meer over de regeling:

• Ondersteuning volgt binnen vier weken voor maximaal drie maanden, eventueel met voorschot
  • De ondersteuning voor levensonderhoud hoeft niet terug te worden betaald
  • Er is geen vermogens- of partnertoets
  • Bij een lening voor bedrijfskapitaal kan ook uitstel van aflossingsverplichting worden besproken, en met lager rentepercentage dan normaal