Frans Timmermans over een sociaal Europa

Door Sander Gorissen op 28 april 2019

Klik op de foto voor een vergroting.

De Parkstad-afdelingen van de PvdA organiseerden op zondag 28 april een gesprek met Frans Timmermans dat plaatsvond in het Migratiemuseum in Heerlen. Dit tijdelijke museum brengt de migratie van deze regio in kaart, voornamelijk toegespitst op de vele buitenlanders die in de mijnen in Nederland kwamen werken en de gevolgen daarvan voor de samenleving in de Oostelijke Mijnstreek.

Onderwerpen die aan de orde kwamen, hadden voornamelijk te maken met volkshuisvesting, inkomen en duurzaamheid, volgens Frans dé opgaves van nu voor Europa. Vooral het inkomensvraagstuk en het gebrek aan zekerheid is ook te zien in onderstaand filmpje dat een korte terugblik vormt op de middag.

Klik op de foto voor een vergroting.

Tijdens het gesprek kwam Sjonnie d’r Postbuul Frans aan de tand voelen. Sjonnie, het alter ego van ons raadslid Jack Vinders, sprak vooral over zijn werkgever, die maar vond dat Sjonnie niet zo moest zeuren en ook al was het zondag, hij zou zeker niet extra betaald krijgen. Dat bracht Sjonnie op het gebrek aan rechten voor de zzp’er. Waar Sjonnie volgens zijn baas een “levendig” voorbeeld was van de participatiesamenleving, was Sjonnie zelf vooral van mening dat hij “kapot” was.

Frans gaf hem bijval: wie graag zelfstandig wil zijn, moet dit gewoon kunnen blijven, maar wie dit alleen maar is omdat zijn baas hem niet in dienst wil nemen, moet dit niet hoeven zijn.