Gift geen probleem voor Kerkraadse bijstandsuitkering

Door René van Drunen op 7 mei 2021

De gemeente Kerkrade heeft onlangs bekend gemaakt het beleid rondom de bijstandsuitkering aan te passen. Een gift zoals boodschappen of kleding leidt niet meer tot het korten van de bijstandsuitkering. Deze beleidswijziging is het gevolg van de landelijke commotie die eind vorig jaar ontstond.

Eind december vroeg de fractie van de PvdA Kerkrade dit naar aanleiding van dit nieuws al na bij de verantwoordelijke wethouder. Die gaf toen al aan dat er een zogenaamde “hardheidsclausule” is, wat het voor een wethouder mogelijk maakt om in individuele gevallen af te zien van het korten van de uitkering. Met andere woorden: een situatie waarin het schenken van een tas boodschappen leidt tot het korten op de uitkering, zou in Kerkrade niet voorkomen.

Dat is – zo blijkt uit antwoorden op vragen van onze collega’s van Ons Kerkrade – nu dus ook in beleid terecht gekomen, iets dat volgens onze fractie onmisbaar is in een tijd dat de kloof tussen arm en rijk alleen maar groter wordt. “We hebben in de afgelopen jaren in ons land gezien dat wie een uitkering heeft, te snel als mogelijke fraudeur werd aangewezen. Dat uitgangspunt wordt in Kerkrade gelukkig niet gedeeld, ook al is onze gemeente wel afhankelijk van nationale wetgeving. Het is daarom goed dat de Tweede Kamer zich hier in februari eindelijk over heeft uitgesproken en de Kerkraadse werkwijze nu in beleid verankerd is”, aldus fractievoorzitter René van Drunen.

René van Drunen

Nr. 2 Rene van Drunen (geb. 1959) Wethouder  Getrouwd, 4 kinderen  Was productontwikkelaar/productmanager bij APG/Loyalis  Sinds 2010 lid van de Gemeenteraad Kerkrade en vanaf 2022 wethouder  René:  “Ik ben opgegroeid in een rode familie en daarom heb ik mij steeds in de politiek geïnteresseerd. De politiek moet  antwoorden geven op de maatschappelijke vraagstukken en problemen aanpakken. Wij moeten zoveel als mogelijk zorg, angst

Meer over René van Drunen

Waar ben je naar op zoek?