Door Hans Bosch op 20 februari 2021

In memoriam: Jan Mans

Foto: 1limburg.nl

Ofschoon ik wist dat Jan al enige tijd ziek was, kwam het bericht van zijn overlijden afgelopen donderdag toch als een verrassing. Vanaf deze plaats wil ik allereerst zijn vrouw Anny, zijn kinderen en kleinkinderen condoleren met dit grote verlies.

Ik heb Jan als partijgenoot leren kennen in het begin van de jaren tachtig toen hij burgemeester van Meerssen was. Enkele jaren later, in 1988, werd hij benoemd tot burgemeester van Kerkrade. Dat was midden in mijn eerste periode als gemeenteraadslid namens de PvdA. In die periode waren wij de grootste fractie in de raad en toen er ook nog een partijgenoot tot burgemeester werd benoemd was het rode feestje compleet!

Onze nieuwe burgemeester was een groot contrast met zijn voorganger. Hij was benaderbaar en aaibaar en gaf met zijn open mind en zijn hart voor Europa, hij was op dat moment al actief in de Raad van Europa, blijk van een eigen bestuursstijl. Nooit formalistisch en altijd op zoek naar draagvlak. Maar zeker ook geen burgemeester die zijn eigen mening voor zich hield.

In die tijd lag bedrijventerrein Dentgenbach al jaren grotendeels leeg en de rentebijschrijvingen daarover vormdeneen financiële molensteen om de nek van de gemeente. Het was dan ook een enorme opsteker, zeker ook voor Jan, dat er eind jaren 80 een grote vis werd binnengehaald met de verkoop van een zeer grote kavel aan Exxon-Mobile. Vanaf dat moment kwam die ontwikkeling in een stroomversnelling.

Jan was zeker ook een levensgenieter en zijn lol in het leven en in wat hij deed straalde hij uit. Ik herinner mij nog zeer goed hoe hij genoot van zijn rol tijdens de carnavalsdagen in Kerkrade of gedurende het Wereld Muziek Concours. Zo klom hij ’n keer tot verbazing van iedereen tot in de nok van het Raadhuis om vanuit het kleine bovenste raampje de Winkbülebij de ontvangst van de Blauw Sjuut toe te spreken.

Eigenlijk zaten politieke vriend en vijand in de “herbenoemingsmodus”  om Jan voor een tweede termijn aan Kerkrade te binden, toen het bericht kwam dat hij was voorgedragen voor het burgemeesterschap van Enschede. Ik heb dat nieuws met een vloek begroet. Omdat ik blij was met Jan als burgemeester van onze stad. Omdat Jan een overtuigd Europeaan was die een nieuwe relatie met Herzogenrathaanknoopte. Omdat Jan een bestuurder was met oog voor de kleine man. Jan was een sociaaldemocraat met het hart op de goede plaats. Hij heeft met zijn vrouw Anny aan zijn periode in Kerkrade zeker mooie herinneringen overgehouden.

Wij hebben nu nog mooie herinneringen aan Jan.

Hans Bosch

Voorzitter PvdA Kerkrade

Hans Bosch

Hans Bosch is voorzitter van een vernieuwd bestuur van de PvdA Kerkrade. In het verleden was hij actief als raadslid en wethouder en wat recenter als lid van Provinciale Staten namens de PvdA Limburg.

Meer over Hans Bosch