Door Sander Gorissen op 23 maart 2020

Informatie: hier moet je zijn voor hulp tijdens het coronavirus

Op 16 maart 2020 heeft onze fractie vragen gesteld over de consequenties door de maatregelen ter bestrijding van het coronavirus. Voor de vragen en het beschrijvende artikel verwijzen wij u naar ons eerder bericht: Aandacht voor burgers en ondernemers in coronatijd.

Het college heeft intussen uitgebreid geantwoord op onze brief. Hieruit blijkt een aantal belangrijke uitgangspunten voor burgers en ondernemers die we via deze weg met u willen delen. We gaan per onderwerp een aparte pagina aanmaken met de betreffende informatie, en sommen hieronder puntsgewijs het antwoord op.

Welke regelingen zijn er voor financiële ondersteuning?

• Algemene bijstand
  • Bijzondere bijstand
  • Individuele inkomenstoeslag
  • Enkele autonome beleidsinstrumenten zoals de sociaal-culturele activiteiten
  • Gemeentelijke tegemoetkoming kinderopvang
  • Nieuwe landelijke regeling voor zzp’ers voor de duur van (minmaal) drie maanden

Lees hier meer over de mogelijkheden voor financiële ondersteuning.

Volgen er mogelijke andere maatregelen door de gemeente?

• Actuele Kerkraadse informatie over het coronavirus. Deze pagina is hier te vinden.
  • Aanpassing eigen dienstverlening. Waar het niet anders kan, worden mensen nog steeds thuis bezocht.

Hoe gaat het college om met de situatie die kan leiden tot verminderde zorg of isolement door de maatregelen, met name als het gaat om onze ouderen?

• Aanbieders hulp bij het huishouden, dagbesteding, verzorging e.a.: zoveel mogelijk op afstand, behalve waar het niet anders kan.
  • In verband met voorkomen vereenzaming: telefooncirkels Impuls. Zie ook de website van Impuls.
  • NL voor elkaar: boodschappenhulp, medicijnen ophalen en meer. Via deze website vraag en aanbod voor ondersteuning.
  • Steunpunt Mantelzorgers: worden allemaal telefonisch benaderd voor raad en daad.
  • Niet ingeschreven mantelzorgers: verwezen naar Steunpunt en landelijke mantelzorglijn MantelzorgNL.

Lees hier meer over de gevolgen voor de (mantel)zorg.