Kil rechts

Door Sander Gorissen op 18 november 2023

Onderstaande column is geschreven door fractievoorzitter Sander Gorissen:

Het is raar maar waar. Elke verkiezingscampagne opnieuw slaagt rechts erin te doen alsof alle sociale problemen alleen kunnen worden opgelost als zij aan het stuur zitten. U weet wel, partijen als de VVD, in deze campagne bijgestaan door NSC en de PVV.

Partijen die er heel goed in zijn om een paar weken lang te doen alsof zij naast mensen met problemen staan en alles morgen oplossen.

Om de dag na de verkiezingen diezelfde mensen keihard te laten vallen. We zien al (minimaal) dertien jaar niets anders dan precies dit. Het neoliberalisme weet elke discussie plat te slaan met oneliners en regelrechte leugens.

Rechts Nederland is kil, zuigt alle ziel uit de samenleving en doet alsof links het grote gevaar is. Rechtse politici – Yesilgöz voorop – lijken wat dat betreft op Dementors uit Harry Potter. Wie de boeken niet gelezen heeft of de films niet gezien: zij zuigen de ziel in die wereld uit mensen.

Maar vertel mij nog eens dat het slecht is om rijke mensen om een extra bijdrage te vragen om  bijvoorbeeld het minimumloon te verhogen. Of om belastingen op arbeid te verlagen.

Het enige “antwoord” dat partijen als de VVD en NSC hebben op plannen van GL-PvdA, is dat we “80 nieuwe belastingen in het leven roepen” en “er dadelijk geen MKB meer is”. Het argument daarbij is dat als het minimumloon flink stijgt, ondernemers veel meer moeten betalen. Ze verzwijgen echter dat de lasten op arbeid zo fors dalen, dat ondernemers hun personeel weliswaar meer betalen, maar véél minder loonbelastingen over hoeven te maken.

Het énige effect van deze linkse, zogenaamd rampzalige maatregelen is dat de koopkracht toeneemt voor elke inkomensgroep. Niet alleen voor lagere inkomens, ook voor middeninkomens (die het de laatste jaren ook niet makkelijk hebben!). En als de koopkracht stijgt, kun je meer besteden. Bij wie? Juist, bij ondernemers.

En ja, dergelijke keuzes maken vergt inderdaad het verhogen van andere lasten. Wie meer dan een miljoen op de bank heeft, kan best iets missen. De sterkste schouders dragen immers de zwaarste lasten.

Bedrijven die bovenmatig vervuilen, mogen daar best voor betalen. Dat niet doen, is ongezond voor omwonenden en rampzalig voor de natuur. En niet eerlijk voor bedrijven die wél hun verantwoordelijkheid nemen.

Het weerwoord van kil rechts is ontkennen en liegen. Doen alsof jouw plannen veel beter zijn, hoewel dat aantoonbaar onjuist is. Het CPB (zie hier) heeft de boel doorgerekend en komt tot enkele conclusies bij het programma van GL-PvdA (zie specifiek die cijfers hier) tov bijvoorbeeld de VVD:

• De armoede halveert
  • De koopkracht stijgt fors en niet alleen voor lagere inkomens
  • Het is ook nog eens beter voor de staatskas

En nieuwe moraalridder Wilders? Hij beweert “morgen” het eigen risico af te schaffen en zet Timmermans weg als iemand die niet opkomt voor diegene die nu financiële problemen heeft. Totale onzin zoals we gewend zijn van hem. De simpele vraag is namelijk: heeft hij het intussen dan afgeschaft? Is die mevrouw door hem wél geholpen? Gaat een kabinet met zijn rechtse kornuiten mensen in armoede wél helpen? Er is een reden waarom hij zijn plannen niet laat doorrekenen. Er valt niks door te rekenen.

Natuurlijk niet. Na dertien jaar blijft de VVD stug volhouden dat zij het migratieprobleem wel even oplost. Zoals ze al dertien jaar doen, toch? Dertien jaar lang het land de vernieling in helpen zonder een spoortje zelfreflectie. Maar laten we vooral vooruit kijken en het verleden vergeten, zoals Yesilgöz rücksichtlos voorstelt.

Zouden ouders en kinderen die lijden onder het toeslagenschandaal het verleden kunnen vergeten? Slachtoffers van aardbevingsschade in Groningen? Ik geloof er niks van.

Uit álle plannen blijkt dat rechts helemaal niks oplost, behalve misschien voor mensen die geen problemen kennen. Nederland staat voor een keuze en dreigt wederom te worden bedrogen en misleid door rechtse partijen. Het is tijd om af te rekenen met lege woorden over migratie, zorg of de woningmarkt en al helemaal over armoede.

Het is tijd om solidair te zijn met elkaar. Jong en oud hebben geen tegengestelde belangen, ze willen allebei in een gezonde omgeving met genoeg inkomen wonen. Rijken willen heus niet anderen zien creperen van de armoede in een tochtige woning vol schimmel. Werkenden zijn helemaal niet afgunstig wanneer iemand een uitkering krijgt, het is alleen fijn als je eigen werk meer loon oplevert.

Mensen snappen echt wel dat anderen vluchten voor oorlog en een plek nodig hebben waar ze veilig zijn, ze willen alleen zelf na jaren wachten óók een woning.

Het een sluit het ander niet uit. Rechts Nederland doet alleen alsof dat zo is. Mensen tegen elkaar opzetten is misschien de neoliberale succesformule voor het winnen van verkiezingen, het lost niks op zodra de zetels zijn verdeeld.

Is dat de stem op een Yesilgöz, Omtzigt of Wilders waard? Nóg meer verdeeldheid en nóg meer armoede?

Absoluut niet. Maak links en progressief Nederland groot. Liefst met een stem op GL-PvdA, maar anders door op een van de andere partijen te stemmen die er echt iets van willen maken.

Want “we” moeten niet alleen de grootste partij worden, we moeten als links Nederland vooral als geheel meer zetels halen. Ga stemmen!