PvdA Kerkrade wil snellere vergroening

Door Sander Gorissen op 10 februari 2022

Sander Gorissen nummer 3 GR2022 PvdA Kerkrade

In de afgelopen jaren heeft de PvdA Kerkrade gepleit voor een beleid dat zoveel mogelijk gericht is op duurzaamheid. Naast het terugdringen van het energieverbruik, ging dat ook om meer groen en minder steen.

De wateroverlast die vaak ontstaat, ontstaat onder andere omdat in de stad water moeilijk weg kan. Gemeenten zoeken wegen naar natuurlijke afwatering. Maar hoe meer versteende tuinen er zijn, hoe meer water via het riool en openbaar groen weg moet.

De PvdA Kerkrade was daarom ook blij met de nieuwe subsidieregeling voor het afkoppelen van hemelwaterafvoeren van het riool. Dit heeft vooral te maken met het opvangen of het afwateren via tuingrond. Het gaat hier echter wel om bestaand groen.

De volgende stap is het meer vergroenen van tuinen. We vragen al een tijd om deze stap te zetten, met als toezegging dat aansluiting wordt gezocht bij Stichting Steenbreek.
Raadslid Sander Gorissen: “Aansluiting bij Stichting Steenbreek betekent dat we kunnen starten met grote en kleine projecten om steeds meer groen in onze gemeente te krijgen. Dit levert minder wateroverlast en een lagere omgevingstemperatuur op en is ook nog eens goed voor de leefbaarheid van de buurt.”

De PvdA Kerkrade houdt vinger aan de pols dat het college zorgt voor daadwerkelijke deelname aan de stichting en de vergroening van onze leefomgeving vorm krijgt.