PvdA zet in op verduurzaming en bestrijding kansenongelijkheid

16 mei 2022

De PvdA Kerkrade neemt definitief deel aan de Kerkraadse coalitie voor de periode 2022-2026. Voor de fractie ligt de focus bij drie kernthema’s: kansenongelijkheid, de menselijke maat en verduurzaming. Het coalitieakkoord is hier te vinden.

Voor de PvdA zal René van Drunen wethouder worden. Zijn portefeuille bestaat uit duurzaamheid, jeugdzorg en jeugdbeleid, volksgezondheid en milieu en afval. “Te vaak staan mensen in slechtere woningen en met lagere inkomens langs de kant als het gaat om verduurzaming. Juist die mensen hebben echter het meeste baat bij het isoleren van huizen en het omlaag brengen van de energierekening”, zo legt Van Drunen uit.

Voor de PvdA Kerkrade geldt die gedachtegang echter voor de gehele samenleving. “Niet alleen de energierekening is onbetaalbaar geworden. De kloof tussen de lagere en middeninkomens en de hoogste inkomens wordt steeds groter”, zo vervolgt Sander Gorissen als nieuwe fractievoorzitter. “De toenemende kansenongelijkheid willen en moeten we bestrijden. Onze fractie zal zich binnen dit coalitieakkoord daarvoor inspannen.”

Op elk thema is de menselijke maat dan ook onmisbaar. Burger en gemeente moeten zij aan zij staan en niet tegenover elkaar. “We hebben met name landelijk te vaak gezien dat de overheid een niet te stoppen trein bleek, waar burgers kind van de rekening werden. Met meer vertrouwen in elkaar komen we veel verder en helpen we elkaar”, zo besluit de fractie.

De komende periode zijn naast wethouder en fractievoorzitter onder andere de raadsleden Leo Jongen en Guus Haas en de burgercommissieleden Joëlle van Drunen, Wiel Paffen en Raoul Deckers actief voor de PvdA.