Thijs Wöltgenslezing 2023

3 november 2023

Foto: Roderik Rotting

Op vrijdag 17 november 2023 vindt de 12e Thijs Wöltgenslezing plaats. Deze wordt uitgesproken door de Amsterdamse PvdA-wethouder Marjolein Moorman in het Cultuurhuis in Landgraaf.

Marjolein Moorman is sinds 2018 wethouder en zet zich in voor meer kansengelijkheid. Zo vindt ze dat de gemeente in onderwijs moet investeren juist op plekken waar kinderen het meest kwetsbaar zijn. Haar missie is te voorkomen dat armoede, schulden, laaggeletterdheid en beperkte kennis van de Nederlandse taal, mensen op achterstand zet. Deze missie sluit goed aan bij het manifest aanpak achterstanden van de samenwerkende afdelingen van de PvdA in Parkstad.

Thijs Wöltgens was onder andere Tweede Kamerlid en burgemeester van Kerkrade. Hij was een man met grote gaven: een macro-econoom die in de jaren tachtig alternatieve begrotingen foutloos doorrekende op de achterkant van een sigarendoosje, een scherp analyticus, essayist en een humoristisch spreker.

De lezing wordt sinds 2010 uitgesproken. Eerdere edities werden uitgesproken door de volgende personen:

2010 – Job Cohen
2011 – Paul Depla