UITNODIGING: Thijs Wöltgens-lezing 2018 (Lilianne Ploumen)

4 april 2018

Graag willen wij u uitnodigen voor de Thijs Wöltgenslezing, zaterdag 26 mei 2018, 16.00 – 18.00 uur te Hub, Theaterplein 30 Kerkrade. Met deze lezing herdenken wij de persoon van Thijs Wöltgens en zijn gedachtegoed door deze te verbinden met de actualiteit. De lezing zal dit jaar uitgesproken worden door Lilianne Ploumen.

Lilianne Ploumen is woordvoerder Buitenlandse Zaken en Defensie voor de PvdA in de Tweede Kamer. Tussen 2012 en 2017 was Ploumen minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Eerder was zij partijvoorzitter. Nadat de Amerikaanse president Donald Trump de financiering stopzette voor veilige abortussen, kraamzorg en seksuele voorlichting in arme landen, richtte Ploumen begin 2017 als  minister SheDecides op. Dit is een wereldwijd initiatief dat gericht is op het recht van vrouwen om vrij en zelf te beslissen of, wanneer en hoeveel kinderen ze krijgen. Zowel nationaal als internationaal kreeg de oprichting van het fonds grote steun.

In 2018 ontving Ploumen de Aletta Jacobsprijs vanwege haar betrokkenheid en succesvolle inzet voor de rechten van vrouwen en meisjes over de hele wereld.

Eerdere jaren hebben (in chronologische volgorde) Job Cohen, Paul Depla, Frans Timmermans, Jos Schneiders (DSM), Hannelore Kraft (MP Noordrijn Westfalen), Agnes Jongerius, Ton Heerts, en Harm en Dionne Wiertz de Thijs Wöltgenslezing uitgesproken.

De Thijs Wöltgens-lezing wordt jaarlijks georganiseerd door de PvdA-afdelingen in alle Parkstad-gemeenten.