Voortgezet onderwijs in Kerkrade

Door Sander Gorissen op 30 september 2020

Sinds een jaar werken de fracties in de Kerkraadse gemeenteraad samen in een werkgroep om te onderzoek hoe voortgezet onderwijs in Kerkrade terugkan keren. Alle mogelijke opties werden hierbij betrokken, zowel via bestaande als via nieuwe initiatieven. In deze werkgroep heeft de PvdA Kerkrade zitting bij monde van raadslid Sander Gorissen, ondersteund door fractievoorzitter René van Drunen. In de zomer heeft nog een werkbezoek plaatsgevonden bij een middelbare school in Roermond.

Nu is er – in aanvulling op de inspanningen van de gemeenteraad – een extra en gezamenlijk initiatief: Het Martin Buber, een school met een vernieuwend concept. Alle informatie hierover is te vinden op de website van de gemeente Kerkrade. Het doel is om de school aan te melden voor 1 juli 2021, waarbij het de bedoeling is dat de school in augustus 2023 van start kan. In de tussentijd vinden er belangstellingsmetingen plaats en moet de nieuwe school uiteraard toekomstige leerlingen van het voortgezet onderwijs warm maken voor aanmelding bij deze nieuwe school.

Het moge duidelijk zijn dat de PvdA Kerkrade een warm pleitbezorger is van voortgezet onderwijs in de eigen gemeente. “Al sinds het verdwijnen van onderwijs op de locatie Rolduc, gevolgd door steeds verdere teruggang van voortgezet onderwijs, wijzen wij op de nadelige gevolgen voor onze wijken, leefbaarheid en zeker ook ondernemers door het verdwijnen van voortgezet onderwijs uit onze gemeente. Een “eigen” middelbare school zorgt voor een enorme boost voor de voorzieningen in onze gemeente”, aldus Sander.

Bij toekomstige ontwikkelingen zullen we u via onze website en social media-kanalen op de hoogte houden. Vanavond zal er ook een gezamenlijke motie worden ingediend door alle raadsfracties ten behoeve van dit onderwerp met als doel dit initiatief te ondersteunen. Deze vergadering kunt u via deze link live volgen en achteraf terugkijken.

Waar ben je naar op zoek?