Zorgen over veiligheidscijfers

Door Sander Gorissen op 14 april 2021

In de commissievergadering van de commissie Algemene Zaken en Middelen stond een presentatie van politiecijfers geagendeerd. Hoewel een aantal statistieken onmiskenbaar de goede kant op gaat, maakt onze fractie zich zorgen over twee ontwikkelingen.

Drank- en drugsoverlast
Zo stijgen zowel de “drank- en drugsoverlast” en ook de illegale handel in harddrugs zelf aanzienlijk. Een gevaarlijke ontwikkeling die de volksgezondheid bedreigt. Uit gesprekken in grenswijken blijkt dat sinds 2011 handel op straat is toegenomen, sinds het moment dat het kabinet Rutte I kortstondig “niet-ingezetenen” (mensen die niet in Nederland wonen) heeft geweerd uit coffeeshops.

Het moge duidelijk zijn bij dat handel op straat de stap naar harddrugs veel sneller wordt gemaakt dan wanneer softdrugs in coffeeshops wordt gekocht.

Onze wijken hebben nu echter al jaren te lijden onder deze toegenomen straathandel. Onze vragen bestonden dan ook met name uit het zoeken naar oplossingen die we als gemeente en politie voorhanden hebben. Wat kunnen we zelf doen?

Vooral aangezien op enig moment de wietproef in Heerlen van start gaat, het moment waarop Duitse en Belgische bezoekers hun spullen niet meer in de Heerlense coffeeshops mogen kopen. De PvdA Kerkrade is reeds jaren een absolute voorstander van het openhouden van coffeeshops voor mensen die over de grens wonen. Meermaals is gebleken dat deze mensen voor hun waar toch wel de grens oversteken, maar dat het sluiten voor niet-ingezetenen alleen maar tot meer illegale handel leidt. We volgen deze problematiek al jarenlang, en blijven dat ook doen.

Overlast verwarde personen
Een tweede zorgelijke ontwikkeling is de wederom flink toegenomen overlast door verwarde personen. Deze trend is zichtbaar sinds een aantal jaar en politie heeft hier de handen vol aan. Maar tegelijkertijd is er geen oplossing voor deze mensen. Politie speelt noodgedwongen voor taxi, maar mensen met psychische problemen worden niet geholpen.

Namens onze fractie vroeg raadslid Sander Gorissen naar datgene wat we als gemeente kunnen doen. En kunnen we wel iets doen? Of zijn we hierin afhankelijk van het GGZ-beleid van de Rijksoverheid? U kunt de inbreng van de PvdA Kerkrade op dit onderwerp hieronder terugkijken. Via deze link vindt u de gehele vergadering en alle stukken.