Gratis ov voor minima?

Door Sander Gorissen op 23 december 2023

Gedeputeerde Jasper Kuntzelaers (PvdA) is van plan om regionaal openbaar vervoer gratis te maken voor minima. Provinciale Staten moeten hier nog een besluit over nemen. Als dat zo is, zou de voorziening “gratis ov voor minima” vanaf mei 2024 in moeten gaan. Dit verloopt via de Meedoen Pas van Arriva.

De regeling zou goed nieuws zijn voor de vervoersmogelijkheden van mensen met de laagste inkomens. Zij kunnen zich vaak geen auto veroorloven, maar gebruik maken van het ov is ook niet goedkoop. Het gevolg is vaak dat mensen sneller vereenzamen of juist op kosten worden gejaagd.

Vragen gratis ov

De Kerkraadse PvdA-fractie heeft daarom het college van burgemeester en wethouders gevraagd of zij met de provincie in gesprek kan gaan over de regeling.

In Kerkrade zijn veel voorzieningen beschikbaar tot 120% van het sociaal minimum. De provinciale regeling stelt die grens op 100%, waarna gemeenten dit indien gewenst kunnen ophogen.

Het stelt ons in 2023 namelijk voor de keuze: willen we investeren in gratis openbaar vervoer voor meer burgers met een lager inkomen?
Een van de vragen die de fractie heeft gesteld, vraagt namelijk naar de kosten die hiermee gepaard gaan. Wij vragen het college om voorbereidingen te treffen. Als de regeling er eenmaal is, willen we er ook klaar voor zijn.

Goed ov in alle wijken

Belangrijk voor goed openbaar vervoer is niet alleen de prijs. Elke wijk in elke gemeente zal goed bereikbaar moeten zijn. Ook deze vraag is daarom aan het college gesteld. Zijn alle Kerkraadse wijken goed bereikbaar, of is daar ook werk aan de winkel?

Meer verdienen, en dan?

Een ander aspect van de regeling “gratis ov voor minima” is dat van nagenoeg alle regelingen voor lagere inkomens. Wat als je werk vindt of meer gaat werken en dus meer verdient? De kans is aanwezig dat je dergelijke regelingen verliest.

Dit probleem, dat werken in sommige gevallen niet loont, is alleen in Den Haag goed op te lossen. Toch vraagt onze fractie om hierover in gesprek te gaan met de provincie.

“Den Haag” aan het werk!

Liefst ziet de PvdA openbaar vervoer voor iedereen betaalbaar. Denk aan het voorstel van GL/PvdA om reizen via het ov in daluren beschikbaar te stellen voor €49 per maand. Ook hierin zijn we helaas afhankelijk van de Rijksoverheid. Lokaal en provinciaal kunnen we de ergste problemen proberen te verzachten. Maar de grote problemen van dit land kunnen alleen structureel worden aangepakt via het parlement en de nog te vormen regering.

Hier vind je onze ingediende vragen over gratis ov voor minima. Zie voor meer informatie ook dit bericht van de PvdA Limburg.