Impressie themabijeenkomst armoedebeleid

29 september 2019

Op dinsdag 17 september 2019 vond deze bijeenkomst plaats. We waren te gast in het nieuwe wijkpunt van Chevremont het Sjevemet Hoes. Er was een gezellige sfeer, mede dankzij de inrichting en de “huiskamer-sfeer”. De bijeenkomst vond dan ook in een zeer ontspannen sfeer plaats.

In de bijeenkomst ging de PvdA Kerkrade een open gesprek aan met hulpverleners en deskundigen op dit terrein en burgers die slachtoffer dreigen te worden van structurele armoede .  Er waren vertegenwoordigers van de Cliëntenraad SWI, Krediet Bank Limburg en een bureau voor Bewindvoering. Ervaring genoeg voor een goede themabijeenkomst.

Dit alles vind zijn oorsprong in het feit dat de gemeente Kerkrade op dit moment haar armoedebeleid aan het evalueren is en er een nieuw beleidsplan is gepresenteerd in de Raadscommissie. De gemeente Kerkrade gaat verder met het beleid waar ze nu al mee aan de slag zijn maar gaan dit verder intensiveren en uitbreiden. De gemeente Kerkrade doet al goede dingen voor mensen in armoede maar probeert nog verbeteringen aan te brengen. Belangrijkste aandachtpunten in dit beleidsplan zijn vroeg signalering en preventie, versterkenvan de redzaamheid, inkomensondersteuning, schuldhulpverlening en aanpak kinderarmoede.

Het doel van de bijeenkomst was zicht krijgen op het huidige actuele aanbod van hulpverlening en het functioneren hiervan en eventueel het komen tot nieuwe beleidsinitiatieven.

Er kwamen 2 hoofdthema’s aan de orde, gescheiden door een welverdiende pauze.

Hoofdthema 1 “Stille Armoede”.

Hoofdthema 2 “Grenzen aan de hulpverlening”

Hiervoor waren Bertien Maynz (Cliëntenraad SWI Kerkrade), Jan Bouwman (voormalig directielid van de Krediet Bank Limburg ) en Rob Kerff (bewindvoerder) aangeschoven. Iedereen gaf van zijn/haar vakgebied aan wat de bevindingen en ervaringen waren.

Daarna werden door de aanwezige toehoorders diverse vragen gesteld die door gespreksleider Hans Bosch werden doorgeleid naar de betreffende spreker. De discussies gingen niet alleen over de “stille armoede” en “Grenzen aan de hulpverlening” maar soms ook over financiën, vrijwilligers inzet, bewindvoering en wat kunnen we doen aan de uit de pan rijzende kosten.

Taalachterstand en laaggeletterdheid dragen bij aan de schuldenproblematiek, o.a. doordat post niet geopend wordt,omdat de brieven te moeilijk geschreven zijn of omdat mensen niet weten hoe ze met digitale formulieren om moeten gaan .

Verder waren er ook nog vragen over meervoudige problemen bij mensen zoals stress en verslaving, het werk en denkniveau, en niet te vergeten het achterblijven van lage inkomens in de afgelopen jaren.

Onder de deelnemers bevonden zich ook de huidige directeur van de Kredietbank Limburg dhr. Ruud van den Tillaar en dhr. Roger Horsch. Zij legden uit met welke maatregel men probeert de stress bij mensen in armoede of bij schuldhulpverlening terug te dringen. Een van die nieuwe hulpmiddelen is “Schuldsanering”.Hierbij worden de schulden door de Krediet Bank Limburg afgekocht, waardoor de hulpvrager alleen nog een maandelijkse aflossing aan de kredietbank hoeft te betalen en niet meer lastig gevallen wordt door schuldeisers. De hulpvrager ervaart minder stress, wat weer leidt tot een grotere redzaamheid.

Ook de inzet van begeleiders, vrijwilligers, schuldhulpmaatjes en ouderenadviseurs kwam aan bod.

Deze zijn namelijk in alle fasen van een Schuldhulptraject van belang vanaf de intake tot de nazorg.

Deze mensen zijn ook de eersten die bij de burgers over de vloer komen. Zij kunnen daarom vaak vroeg signaleren enindien nodig andere instanties erbij betrekken. Het is nu zo dat we veel te weinig vrijwilligers hebben voor de vele mensen die in armoede leven of schulden hebben.

De 2 uur die de themabijeenkomst duurde zijn omgevlogen,terwijl er nog wel een aantal uren over dit interessante thema had kunnen worden doorgepraat.

Aan het einde van de bijeenkomst zijn we met alle aanwezigen tot de volgende punten gekomen die we zeker op het gebied van armoede en schuldhulpverlening met de PvdA Kerkrade willen aanpakken.

Fouten uit het huidige systeem halen waardoor kosten kunnen worden bespaard, bijv. op bewindvoering.
Proberen meer vrijwilligers te werven.
Toch meer inzetten op het op het beter bereiken de werkende minima en ouderen.
Meer inzetten om de laaggeletterdheid terug te dringen.

Lokaal moeten we de huidige problemen breder aanpakken. Wel moeten dan hier mensen en geld voor beschikbaar zijn.

De sprekers/ deskundigen kregen op het einde nog een leuk attentie aangeboden voor hun bijdrage. Alle aanwezigen vonden de avond nuttig en geslaagd.