PvdA Kerkrade wil voorschot energiecompensatie

Door Sander Gorissen op 9 maart 2022

De energieprijzen zijn explosief gestegen. De fractie van de PvdA Kerkrade maakt zich daarbij vooral zorgen over de lagere inkomensgroepen. Wiel Paffen schreef er op deze website al eerder over. De fractie wil ook een energiefonds zodat zoveel mogelijk mensen minder afhankelijk worden van energieprijzen.

De prijsstijgingen zijn nijpend “voor de meer dan twee miljoen huishoudens die zich nu al suf budgetteren om alle rekeningen betaald te krijgen”, aldus het Nibud. Door de oorlog in Oekraïne zijn de energieprijzen alleen maar verder door het dak gegaan.

Het kabinet heeft naast de verhoging van de teruggave energiebelasting ook een eenmalige energiecompensatie van € 200,- voor minima aangekondigd. Deze € 200,- zou oorspronkelijk in het eerste kwartaal van 2022 worden uitgekeerd. Het kabinet heeft aangekondigd dat bijstandsgerechtigden automatisch in aanmerking komen voor deze compensatie. Daarmee is een garantie gegeven dat de gemeenten dit geld op termijn ontvangen.

Nu blijkt echter dat de uitvoeringsregeling vertraging heeft opgelopen. Het aangepaste wetsvoorstel ligt nu pas ter advisering bij de Raad van State en een datum voor het uitbetalen is nog niet in zicht is. Het water staat veel mensen intussen echter aan de lippen. Veel huishoudens met een laag of lager inkomen kunnen niet wachten tot een compensatie over enkele maanden een feit is.

Daarom heeft de PvdA Kerkrade het college gevraagd om de aangekondigde energiecompensatie middels een voorschot vóór 1 april 2022 uit te betalen aan bijstandsgerechtigden in Kerkrade. De gemeente loopt hierbij geen enkel risico, maar we kunnen mensen die het hard nodig hebben, wel sneller helpen, zeker nu het CPB heeft aangekondigd dat de prijsstijging oploopt met 5,2 procent. Een aanzienlijk deel van deze stijging heeft z’n oorzaak in de energietarieven.

De vragen zijn hier te vinden.