Huishoudens onder het bestaansminimum door fout overheid

25 juni 2024

Uit een artikel van de NRC d.d. 25 juni, “Compensatie 6.400 huishoudens stokt”, blijkt dat landelijk duizenden gezinnen onder het bestaansminimum leven door een fout van de overheid. Het gaat daarbij om eenverdieners die vaak een arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvangen.

“Die uitkering is netto hoog genoeg, maar de gedupeerden krijgen minder toeslagen dan de bedoeling is. Hun bruto-inkomen wordt als gevolg van zeer specifieke belastingregels namelijk veel te hoog, waardoor zij toeslagen moeten terugbetalen. De meeste gedupeerden komen hierdoor honderden euro’s per jaar onder het minimum, sommige meer dan 1.000 euro”, zo is te lezen in het artikel.

Uit dit artikel blijkt dat lang niet alle gemeenten actie ondernemen.

Sander GorissenRedenen daarvoor zouden onder andere het ingewikkelde proces en de gemoeide tijd/capaciteit zijn. Dit terwijl het probleem sinds 2016 bekend is. Het huidige kabinet (Rutte IV) heeft begin vorig jaar aangekondigd actie te ondernemen.

Daarom heeft onze fractie vragen gesteld over dit probleem. “We willen weten of het college hier voortvarend mee aan de slag is en mensen zo snel mogelijk geholpen worden”, aldus fractievoorzitter Sander Gorissen. “Armoede is een hardnekkig probleem en niemand hoort onder het bestaansminimum te moeten leven.” Zeker niet als het gaat om een fout gemaakt door de overheid.

De vragen zelf zijn hier te vinden.