Kerkrade en opvang vluchtelingen Oekraïne

Door Sander Gorissen op 23 maart 2022

In de afgelopen weken berichtten we over de actie die onze fractie heeft ondernomen inzake de oorlogssituatie in Oekraïne. Onze fractieleden Joëlle van Drunen en Sander Gorissen stelden vragen over de mogelijkheden van opvang van vluchtelingen en de energiecontracten die Nederlandse overheden hebben met Gazprom.

Inmiddels hebben we antwoord ontvangen op onze vragen over de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Deze antwoorden kun je hier lezen. Ook is er een algemene update gegeven, die is hier te lezen. In het kort geeft het college het volgende aan:

• De gemeente bekijkt alle mogelijke locaties voor opvang.
  • De gemeente maakt plannen voor de korte termijn, maar ook voor wanneer de situatie langer zal aanhouden. Noodopvang heeft nu voorrang.
  • Er zijn in Kerkrade nu (minimaal) twee locaties beschikbaar voor opvang: Rolduc en het klooster aan de Hoofdstraat. Hier kunnen samen 65 vluchtelingen terecht.
  • Er zijn samenwerkingen met HeemWonen, Wonen Zuid en Bladt Vastgoedbeheer BV. Hierdoor worden 28 woningen vrijgemaakt.
  • Waar mogelijk wordt gezorgd voor kleinschalige opvang. Er is ook oog voor medische vragen en zaken als zorg, onderwijs, werk en andere noodzakelijke begeleiding.
  • Voor dit soort zaken is een gemeentelijk noodfonds ingericht. Dit vervalt pas als er landelijk beleid is.

De gemeente geeft het volgende nadrukkelijk aan: “Uiteraard is hier oog voor verdringing en nemen wij de overige ontwikkelingen op de woningmarkt mee bij deze overwegingen. Zo is bovenstaand een mix van woningen die niet meer tot de reguliere woningmarkt behoren (sloopvoorraad) en enkele woningen die dat wel zijn.”

De gemeente bekijkt ook waar burgers al vluchtelingen zelf opvangen. Hierin wil de gemeente vooral weten waar dat het geval is. Als deze situatie langer duurt, moeten deze burgers mogelijk ondersteund worden. Meld je dus ook zeker bij de gemeente als dit het geval is! Melden kan via [email protected]. Er is ook een informatieavond op 28 maart 2022.