Niemand langs de kant

27 mei 2022

Op 25 mei werd tijdens de raadsvergadering het nieuwe college voor de periode 2022-2026 benoemd. Namens onze fractie reageerde fractievoorzitter Sander Gorissen op het coalitieakkoord en vooral op de uitdagingen van de komende jaren. Zie het filmpje hieronder voor onze inbreng. Onder het filmpje staat de volledige tekst ook uitgeschreven.

Leo Jongen heeft tijdens de vergadering afscheid genomen als wethouder, hij blijft uiteraard voor ons actief in de gemeenteraad.  Voor de PvdA Kerkrade nam René van Drunen plaats in het college, Guus Haas nam zijn plek in als nieuw gemeenteraadslid.

SPREEKTEKST

Voorzitter,

Het beoordelen van verkiezingsuitslagen is een ware kunst. Iedereen is altijd een beetje winnaar, ook al heb je verloren. En welbeschouwd is dat ook zo. Elke partij die hier in deze raad ook maar één zetel vertegenwoordigt, heeft een deel van de Kerkraadse kiezer achter zich staan en kan zijn of haar stem vertegenwoordigen. Het feit dat je dit vertrouwen krijgt op zich, is pure winst. Dat is namelijk geen vanzelfsprekendheid.

Nederland is een land van coalities. Anders dan in een aantal andere landen hebben we elkaar nodig om meerderheden te vinden. Dat dit zo is, maakt dat welke partij dan ook nooit 100% van het verkiezingsprogramma kan verwezenlijken. Het vormen van coalities maakt dat we moeten samenwerken. Samenwerken met meerderheden, maar wat ons betreft ook rekening houdend met de minderheid. We vertegenwoordigen niet een deel van de kiezer, maar samen vertegenwoordigen we heel Kerkrade.

Voorzitter, ook in ons land raken de politiek en de samenleving steeds meer verdeeld. Het vergt ook in deze raad veel energie om dat tegen te gaan. Want de burger heeft ons nu meer dan ooit nodig.

Terwijl het betalen van huur of hypotheek, energie en zorgverzekering toch al een groot deel van het inkomen opslokt, is het leven dit jaar alleen maar nóg duurder geworden. Middeninkomens kijken steeds minder vaak omhoog, maar omlaag. Wie minder te besteden heeft, vist met veel achter het net.

Dat is wat de PvdA Kerkrade betreft dan ook de allergrootste uitdaging voor de komende vier jaar. Hoe zorgen we ervoor dat niemand langs de kant hoeft te blijven staan?

Want de wereld draait door en bewust omgaan met onze natuur kan absoluut niet wachten tot morgen. Om veel redenen moet het gasverbruik drastisch omlaag. Om minder afhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen, maar ook omdat we niet afhankelijk willen zijn van een land als Rusland. En last but not least: omdat minder gas verbruiken simpelweg leidt tot minder energiekosten.

Maar te vaak staan daarbij mensen met een lager inkomen juist wél aan de kant toe te kijken. Ga maar na: de goedkoopste huizen hebben veel minder vaak goede isolatie. En mensen met een minder hoog inkomen kunnen veel minder snel zelf zorgen voor zonnepanelen. Dus niet alleen verbruiken ze nu al bovengemiddeld veel energie, ze komen er ook veel minder snel uit en zijn bij stijgende energietarieven dubbel gedupeerd.

Maar voorzitter, we hebben allemaal recht op een goede woning en een lagere energierekening. En we willen allemaal ons beste beentje voorzetten als het gaat om het helpen van het klimaat.

Wat de PvdA Kerkrade betreft staat de komende periode daarom in het teken van het helpen van elkaar. Samen gezond, samen een dak boven ons hoofd, samen op weg naar een beter klimaat, samen proberen kosten het hoofd te bieden, kortom: samen proberen alle uitdagingen van nu te lijf te gaan.

Dank u wel.