Meld je aan voor de PvdA Limburgdag met Thijs Wöltgenslezing!

14 september 2022

Limburgdag & Thijs Wöltgenslezing

Yes! Na dik 3 jaar kunnen we weer een Limburgdag organiseren. En dit jaar zal hier ook de Thijs Wöltgenslezing worden uitgesproken! Dus save the date; 17 september 2022. Inloop 12.30. Start 13.00. Locatie: ’t Westhoes, Anemonenstraat 16, 6466 SZ Kerkrade

Belangrijke uitdagingen

De PvdA Limburgdag zal in het teken staan van actuele Limburgse thema’s, cultuur en vooral gezellig samen zijn. Wij willen met jou in gesprek over de uitdagingen waar onze provincie de komende jaren voor staat. Welke thema’s dit zijn? In het programma hieronder staan ze toegelicht.

12.30 Inloop: Ontvangst met koffie, thee, water en vlaai!

13.00 Opening van de dag: met een speech van de nieuwe lijsttrekker PvdA Limburg Jasper Kuntzelaers!
Key-note van Marijn Molema, programmaleider Fries Sociaal Planbureau en bijzonder hoogleraar Regionale Vitaliteit & Dynamiek aan de Rijksuniversiteit Groningen over de uitdagingen en kansen van de regio.

14.15 Workshops

Workshop 1: Sociale Agenda

Het is een ongemakkelijke waarheid. In delen van onze provincie leven mensen minder lang in goede gezondheid, zijn mensen vaker werkloos en hebben ze meer last van schulden. Kinderen die opgroeien in die delen van Limburg hebben minder kansen in het leven. Met de sociale agenda investeert de Provincie in initiatieven die bijdragen aan het doorbreken van deze (gezondheids)achterstanden. We werken aan het verbeteren van de zelfredzaamheid van Limburgers en aan de samenredzaamheid van de Limburgse samenleving. Doen we daarmee als provincie genoeg om deze achterstanden aan te pakken?

Workshop 2: Economie en Arbeidsmarkt: internationale werknemers

We komen handjes tekort! In Limburg wordt steeds meer werk gedaan door internationale werknemers. In 2020 ging het om ruim 51.000 mensen. De verwachting is dat dit aantal de komende jaren zal toenemen tot 87.900 in 2030. En daarmee staan we in Limburg voor een grote uitdaging op het gebied van huisvesting en leefbaarheid, maar ook op het gebied van arbeidsomstandigheden.

Workshop 3: Economie en Arbeidsmarkt: Grenzen aan groei

Economische ontwikkeling is belangrijk voor de werkgelegenheid in Limburg. En werk is een belangrijk thema voor de PvdA. Maar we hebben in Limburg niet onbeperkt ruimte. Er is een groeiend tekort aan arbeidskrachten in steeds meer sectoren. En sommige economische ontwikkelingen hebben een enorme invloed op de leefbaarheid in de wijk, de gezondheid van omwonenden en op natuur en milieu. Kan de Limburgse samenleving meer economische groei nog wel aan?

Workshop 4: Klimaat en energietransitie

De gevolgen van klimaatverandering worden steeds duidelijker merkbaar. Het is warmer en droger in Limburg. Als het regent, dan valt er vaak veel regen in korte tijd. Dat kan grote gevolgen hebben. De normaal zo rustige Geul veranderde vorig jaar in hele korte tijd in een kolkende watermassa met enorme schade tot gevolg. Om de verdere opwarming van de aarde te stoppen is daadkracht nodig. Gemeenten hebben samen met de Provincie plannen gemaakt voor de energietransitie, maar papier is geduldig. Hoe zorgen we ervoor dat plannen ook worden uitgevoerd? Moet kernenergie onderdeel van de oplossing zijn? Hoe zorgen we ervoor dat grote vervuilers, zoals Chemelot en Rockwool, een serieuze bijdrage leveren aan het bereiken van de klimaatdoelstellingen? En hoe maken we van een energietransitie een sociale transitie die betaalbaar is voor iedereen en die zorgt voor nieuwe economische kansen voor Limburg?

Workshop 5: Cultuur

Een liedje dat een dierbare herinnering teweegbrengt. Het festival waarop je je grote liefde hebt leren kennen. Of die ene film waarbij je elke keer een traan laat. Kunst en cultuur zijn belangrijk in ons leven. Het gaat over wie we zijn, over onze drijfveren en onze dromen. Het is de manier waarop we met elkaar omgaan en de verhalen die we elkaar vertellen. Bij uitstek hebben kunst en cultuur de gave om dialoog te laten plaatsvinden en dragen ze bij aan het overbruggen en helpen begrijpen van verschillen. Het verbindt, raakt en geeft plezier. Hoe houden we in dure tijden kunst en cultuur voor iedereen toegankelijk? Hoe versterken we de culturele sector in een tijd waarin ook de provincie de broekriem moet aanhalen?

Workshop 6: Landbouw, natuur, stikstof

Geblokkeerde snelwegen en brandende hooibalen, overdag 100 rijden op de snelweg. Bouwprojecten die werden stil gelegd. De biodiversiteit die achteruitgaat, met enorme consequenties. Het is je vast niet ontgaan; het stikstofprobleem is actueel! Hoe denk jij over dit probleem? Gemakkelijk op te lossen is het namelijk niet. De provincie heeft bovendien een belangrijke rol gekregen in het stikstof dossier en zal hiermee aan de slag moeten.  Hoe lossen we de stikstofcrisis op? Spar met ons mee over dit thema in de workshop over landbouw, natuur en stikstof op de PvdA Limburgdag 2022.

Workshop 7: Rondleiding Heilust met bezoek aan flexiforum

Maak kennis met het de wijk Heilust, een voormalige mijnwerkerskolonie in Kerkrade West. Wandel door het mijnverleden met Jack Vinders, hoofdpersoon in Het geluk van Limburg. Ontdek wat de sluiting van de mijnen betekende voor de inwoners van de Heilust en hoe de wijk daar nu nog de gevolgen van ervaart. Maar zie ook hoe een ingrijpende herstructurering de wijk een nieuwe toekomst geeft.

Workshop 8: Creatief aan de slag met de sociaal democratie

Samen Sosjaals breien voor het goede doel, met legostenen bouwen aan een nog mooier Brunssum, Doptober. Geen PvdA afdeling in Limburg is zo creatief met de sociaal democratie aan de slag als PvdA Brunssum. Vera Braam is stuwende kracht achter al deze creativiteit en gaat graag met jou aan de slag.

15.30 Inloop Thijs Wöltgenslezing door Ahmed Aboutaleb

17.15: Borrel, eten en muziek!

Wij verzorgen het eten, twee drankjes en een super toffe band om de dag feestelijk af te sluiten!

Meld je alvast aan via: https://forms.office.com/r/kaL8muv8uE