PvdA-initiatief Volkshuisvestingsfonds levert Kerkraadse wijken 14 miljoen op

Door Sander Gorissen op 5 november 2021

In onze stad hebben sommige wijken een flinke uitdaging als het gaat om leefbaarheid en veiligheid. Daar wordt weliswaar met man en macht aan gewerkt, maar dat is niet altijd genoeg om buurtbewoners ook echt het idee te geven dat de buurt vooruitgaat. Daar is meer voor nodig, zoals in Bleijerheide of andere wijken waar veel particulier eigendom is dat verloederd erbij staat en vaak met leegstand kampt.

De PvdA en GroenLinks hebben in Den Haag in 2020 gepleit voor de totstandkoming van het zogenaamde Volkshuisvestingsfonds, waarmee 450 miljoen euro is vrijgemaakt om te investeren in de toekomst van wijken. Dit fonds is er gekomen en Kerkrade heeft daar nu 14 miljoen euro uit gekregen.

Hoe wordt dat geld geïnvesteerd? Een indrukwekkend lijstje van 254 particuliere woningen worden gesloopt of gerenoveerd en de openbare ruimte wordt verbeterd, waarbij het om ongeveer 20.000 vierkante meter gaat.
Deze investeringen komen terecht in Bleijerheide (49 woningen), Hopel en Erensteinerveld (80 woningen), Rolduckerveld (66 woningen), Mücherveld en Akerstraat/Kremerstraat (59 woningen). (tekst gaat verder onder het filmpje van onze inbreng)

Onze fractie heeft het voorstel uiteraard volmondig gesteund en daarbij aangegeven dat het van belang is om met de renovatie ook te zorgen voor meer groen in de wijken en om oog te hebben voor de huidige bewoners van de betreffende panden. Ook moet er aandacht komen voor de panden die niet via de corporatie verhuurd worden, maar als koopwoning op de markt terecht komen. Het moet niet de bedoeling zijn dat een belegger vervolgens deze panden weer kan opkopen en de gemiddelde burger ook hier geen schijn van kans maakt.

De ontwikkeling van deze plannen is in volle gang, zodra hier meer over bekend is, zullen we dit uiteraard op deze plek melden.