Warmtenet Zuid-Limburg

Door Guus Haas op 22 maart 2024
Guus HaasGuus Haas was voor de PvdA Kerkrade naar een informatiebijeenkomst over de mogelijkheden van een warmtenet in Zuid-Limburg. Om burgers te betrekken bij het proces van het aanleggen van een warmtenet in het zuiden van de provincie, zijn er verschillende stappen die de gemeentes moeten en kunnen nemen:
  • Informeren van burgers. Wat zijn de voordelen, maar ook uitdagingen van een warmtenet? Leg uit hoe een warmtenet werkt en welke warmtebronnen hiervoor worden gebruikt.
  • Besluitvorming. Geef burgers de mogelijkheid om deel te nemen aan besluitvorming. Dit kan bijvoorbeeld via een inspraakavonden.
  • Het hele proces moet zo transparant mogelijk zijn. Het gaat dan om dingen als planning en financiering, maar ook om gevolgen voor burgers.
  • Betrek ook belangengroepen en andere instanties. Luister naar zorgen en suggesties. Zo werk je aan draagvlak.
  • Bied burgers die willen overstappen op het warmtenet financiële ondersteuning aan.
  • Betrek burgers bij het monitoren en evalueren.
Door actief burgers te betrekken en hun input serieus te nemen, kan de gemeente een warmtenet ontwikkelen dat aansluit bij de behoeften en belangen van de burgers en bijdraagt aan een duurzamere toekomst voor de gemeente.
Wel zullen er afspraken moeten worden gemaakt m.b.t. de kosten voor de te leveren warmte.
Het beste is dat dit energiebedrijf wel in publieke handen blijft en niet in handen van investeerders komt, die zijn alleen maar op meer winsten uit op kosten van de gebruikers.
Guus Haas

Guus Haas (geb. 1960) Raadslid, Grondgebied en Economische Zaken Gehuwd en een samengesteld gezin, 4 dochters,3 schoonzonen en 5 kleinkinderen.  Zoon uit een mijnwerkers gezin met nog 6 broers, 1 zus.  Werkzaam als accountmanager, adviseringen en uitvoering van energiebesparingsmaatregelen,  hoofdzakelijk voor de Woningstichtingen binnen Parkstad en Verenigingen van Eigenaren.  Voorzitter Ouderen en Gepensioneerden Sociëteit St. Lambertus Kerkrade, Penningmeester Centrale voor ouderen Kerkrade, bestuurslid Commissie van Bijstaand KVV 1936, bestuurslid Catharina

Meer over Guus Haas