Praten over natuur

Door Sander Gorissen op 1 juni 2023

Onze fractie organiseerde een openbare bijeenkomst over natuur en groen in onze gemeente. Directe aanleiding was de onrust die was ontstaan over mogelijke bomenkap op het talud bij het spoor.

Omdat we zelf al een flinke tijd hiermee bezig zijn en omdat gebleken is dat heel veel mensen natuur net zo belangrijk vinden, wilden we graag het gesprek aangaan. Niet alleen om antwoorden te kunnen geven, maar vooral om te luisteren en alle input mee te kunnen nemen. Die input kwam ook vanuit de betrokkenheid van vrijwilligers van IVN.

Bomen

Het gesprek ging deels over bomen. Het behoud, onderhoud en kappen van bomen maakte de tongen los en de allereerste vraag was dan ook: worden bomen gekapt op het talud? Het antwoord daarop hadden we bevestigd gekregen van de gemeente. Nee, er is geen enkel besluit genomen om dit te doen.

Een van de vragen die we intussen aan de wethouder hebben gesteld, is wie eigenaar is van het talud. Als in de toekomst sprake zou zijn van onderhoud aan of kappen van bomen, wie is dan verantwoordelijk?

Vergroening en ontstening

Op ons initiatief is Kerkrade aangesloten bij Stichting Steenbreek. Klimaatadaptatie is van belang voor het kunnen omgaan met periodes van droogte, hitte of juist heftige regen in korte tijd. Niet alleen voor onze veiligheid, maar ook voor onze gezondheid.

Hierover hebben we in april schriftelijke vragen gesteld aan het college. De antwoorden daarop zijn inmiddels binnen, deze zijn hier te vinden.

In dat kader gaven bezoekers aan dat mensen zich meer bewust moeten worden van deze noodzaak tot vergroening. Hoe krijg je mensen zover dat ze zelf enthousiast worden? Er is in ieder geval grote behoefte aan een meerjarig plan voor een duurzaam en groen Kerkrade.

Invasieve soorten

Het gesprek ging ook over het bestrijden van zogenaamde invasieve soorten, zowel insecten als planten. Een van de zorgen is die over de Japanse duizendknoop, bij veel mensen is bovendien de (reuzen)berenklauw bekend. Vraag vanuit het IVN is hoe de gemeente dit verder wil aanpakken. Vrijwilligers staan klaar om te helpen, maar dit kunnen zij alleen met ondersteuning van de gemeente.

Een schone leefomgeving

Zwerfvuil was een thema dat ook ter sprake kwam. Veel mensen komen vaak in de wijk als ze met hun hond onderweg zijn. Maar zwerfvuil is niet altijd mee te nemen en burgers zouden niet moeten betalen voor de rotzooi die anderen achterlaten. Daarom kwam een van de aanwezigen met het idee om per wijk inzamelpunten in het leven te roepen óf aanspreekpunten te krijgen die met een pasje zwerfvuil wel kwijt kunnen.

De toekomst

Als slot van de bijeenkomst werd een aantal afspraken gemaakt. Vragen en zorgen worden door de PvdA Kerkade opgepakt en zodra er reactie op komt, gedeeld met de aanwezigen. Er is intussen dan ook een groot deel van de vragen voorgelegd aan wethouder Geers. Zodra wij hierop antwoord krijgen, zullen we dit aan de aanwezigen kenbaar maken. Uiteraard zullen we dit ook op onze website plaatsen.

Onze PvdA-wethouder Van Drunen daagde de aanwezigen uit om na te denken over de manier waarop we Kerkrade groener en gezonder achterlaten voor toekomstige generaties. Men kon deze input kwijt op formulieren, maar dat kan ook via onderstaand formulier op onze website.

Praat mee over groen

Formulier om uw input over natuur in Kerkrade mee te geven.

Details contact

Naam(Vereist)
E-mailadres
Je mailadres opgeven is niet verplicht. Dit is uiteraard wel noodzakelijk als we u moeten bereiken over uw input of vraag.
Houd mij op de hoogte over natuur(Vereist)
Geef hier aan of wij u op de hoogte mogen houden over groen, natuur en omgang met bomen in Kerkrade.
Hier kunt u uw idee of vraag aan ons meegeven. Als u terugkoppeling wilt over de voortgang, geef dan uw mailadres in en vink de keuze aan om op de hoogte te worden gehouden.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.