In gesprek bij de cursus politiek actief

Door Sander Gorissen op 10 maart 2023

Sander GorissenIn maart heeft de griffie van de gemeenteraad een cursus politiek actief georganiseerd. Burgers konden zich opgeven om gratis een cursus van twee avonden te volgen. In die cursus kwam het functioneren van de gemeenteraad aan bod.

Onderdeel van de cursus was het in gesprek gaan met gemeenteraadsleden. Op woensdag 8 maart gingen Marianne Laumann (SP) en onze fractievoorzitter Sander Gorissen in gesprek met een groep van dertien cursisten. Het was de bedoeling dat de raadsleden wat meer konden vertellen over hun werk en de manier waarop zij politiek actief zijn geworden.

Sander kreeg een aantal vragen gesteld. Een van die vragen was hoe de PvdA-fractie haar idealen lokaal in de praktijk kan brengen. Interessante vraag waarbij we een aantal voorbeelden hebben kunnen noemen waarop we proberen bij lokaal beleid zoveel mogelijk mensen die het nodig hebben, te betrekken. Of dat nou gaat over kwijtscheldingsbeleid of het laten profiteren van lagere inkomens bij verduurzaming, de beginselen “sterkste schouders dragen de zwaarste lasten” betrekken we overal bij.

Een andere vraag was: ben je als Kerkraadse PvdA-fractie wel onafhankelijk? Logische vraag, maar ja, dat zijn we. Sowieso bepaalt de Grondwet dat elke volksvertegenwoordiger zonder last en ruggespraak stemt. Coalitie of oppositie, lid van een lokale of landelijke partij, je bent altijd onafhankelijk en wij hebben op geen enkel thema’s verantwoording af te leggen naar andere afdelingen of naar het partijbureau. Wel worden we door het partijbureau gesteund, een van de voordelen van het onderdeel uitmaken van een landelijke partij.

Tot slot gingen de gesprekken ook over de zichtbaarheid van de gemeenteraad en dus ook van de gemeenteraadsleden. Je hoort vaak “je ziet ze eens in de vier jaar” en dat klopt. Tijdens de cursus is duidelijk geworden hoeveel tijd raadsleden besteden aan hun werk: gemiddeld twintig uur per week, naast hun reguliere werk en hun gezinsleven. Je wilt heel graag veel “de straat op”, mensen ontmoeten en zichtbaar zijn. Dat moeten we en dat doen we ook, zo zijn we 7 april met een lenteactie aanwezig op de weekmarkt. Maar je bent nooit zichtbaar genoeg en de burger bereiken blijft altijd lastig. Het is goed om met mensen hierover te praten en begrip te hebben voor elkaar.

Er komt binnenkort een vervolg op de cursus. Zodra aanmelden hiervoor kan, zullen wij dat zeker ook laten weten. Heb je in de tussentijd vragen hierover? Voor vragen over de cursus politiek actief kun je terecht bij de griffie. Je hoeft hiervoor overigens niet lid te zijn bij een van de politieke partijen.

Voor vragen over de PvdA-fractie in Kerkrade kun je terecht bij onze fractie via dit mailadres. Zo kun je bijvoorbeeld ook bij ons aangeven of je een fractievergadering wilt bijwonen of gewoon in gesprek wilt met een van onze raads- en commissieleden.