PvdA Kerkrade stelt voorwaarden aan plannen Kaalheide Bruist

13 juli 2023

Opname uit de plannen van Bruis

Op woensdag 12 juli heeft de gemeenteraad ingestemd met het ontwerpbesluit Kaalheide Bruist. Op het voorstel van het college heeft de PvdA Kerkrade het initiatief genomen om via een amendement een groot aantal voorwaarden te stellen aan dit project. Het amendement is mede ingediend door de fracties Burgerbelangen, Ons Kerkrade, Lokaal Alternatief, Ouderenpartij Kerkrade, CDA, VVD en Hart voor Vrijheid en heeft daardoor een grote meerderheid behaald. Het hele amendement is hier te vinden en onderaan deze pagina plaatsen we een video van onze volledige inbreng.

De reden van de extra kaders is glashelder. Als raad hebben we de gelegenheid om steviger aan het stuur te zitten. Dit is niet een ontwerpbesluit zoals we maandelijks voorbij zien komen. De belangen zijn gigantisch en naast grote voordelen, zijn er ook risico’s.

Op onder andere de volgende punten heeft de PvdA extra voorwaarden gesteld:

– Het stevig verankeren en daardoor gelijkstellen van de belangen van Stichting Bruis, Roda JC, Achilles TOP en TCK.
– Het borgen van maatschappelijke belangen in onze stad. Denk bijvoorbeeld aan de amateurverenigingen, die mee moeten profiteren van deze ontwikkeling.
– Het nadrukkelijker afschermen van de financiële belangen en risico’s om niet voor een ongewenste verrassing te komen staan.
– Het concreet borgen van de historie van Kaalheide.

Beeldmerk Bruis

Bruis
Kaalheide Bruist is voor de PvdA een unieke kans voor Sportpark Kaalheide om sociale cohesie, amateursport, zorg en professionele sport met elkaar te verbinden.

Het gaat bij Stichting Bruis om kwetsbare doelgroepen die op een menswaardige en liefdevolle manier worden geholpen en verzorgd, maar ook ondersteuning krijgen om actief te kunnen zijn in de maatschappij. Wie meer wil weten over deze plannen, kan dit via deze link vinden.

Als we willen dat het concept Bruis kunnen laten ontwikkelen op het terrein van het huidige Sportpark Kaalheide, moet er dus iets gebeuren met hoe die gebouwen er nu staan. Er moet plaats gemaakt worden en daar moet nieuwbouw voor in de plaats komen.

Heet hangijzer: Roda JC en de investeerder
Dat kan op twee manieren: zelf bouwen of een investeerder laten bouwen. In het eerste geval neemt de gemeente veel kapitaallasten op zich die lang niet helemaal gedekt kunnen worden door huur die Roda JC aan de gemeente zou betalen. Kortom: dat kost de burger simpelweg geld. In het tweede geval investeert de gemeente niks en betaalt Roda JC huur aan de investeerder.

Daar zitten twee belangrijke kanttekeningen aan en dat is nu juist het hete hangijzer.

Allereerst heeft Roda JC de afgelopen jaren niet de volledige huur kunnen betalen. Dit heeft geresulteerd in een opgelopen achterstand van 2,85 miljoen euro. Wanneer de huidige situatie van de club niet wezenlijk verbetert, loopt dit bedrag alleen maar op. Tegelijkertijd oordeelt de accountant van de club dat dit bedrag op de balans in de jaarstukken terecht moet komen, wat tot problemen zal leiden bij de KNVB. Bovendien wil een investeerder niet instappen als deze schuld op de balans blijft staan.

Als gemeente kunnen we dit bedrag niet zomaar schrappen. Niet alleen omdat dit staatssteun is, maar ook omdat dit de burger geld kost. Daarom is er gekozen voor een andere oplossing, namelijk het verplichten van de club om voor de waarde van de achterstallige huur tegenprestaties te verrichten. Op deze manier kost het de burger geen geld, maar is tegelijkertijd een probleem opgelost. Een voorbeeld van dergelijke prestaties kun je hier vinden.

Maatschappelijke plannen Roda JC

Daarnaast eist de investeerder een huurdersgarantie van de gemeente omdat het risico van investeren bij een betaald voetbalclub risicovol is. Het gaat hier om een bedrag van € 350.000,-. De eerste reactie van iedereen is: dat gaan we dus niet doen. Maar als we die keuze maken, moeten we dus alsnog zelf gaan bouwen en dat levert meer dan dubbel zoveel kosten op voor de gemeente. Daarom heeft de PvdA gekozen voor het stellen van extra voorwaarden aan deze garantie, die te lezen zijn in het amendement.

Zekerheden hebben we niet, behalve de zekerheid dat alles laten zoals het is absoluut geen optie is. De kritiek op deze twee voorwaarden is volkomen terecht, maar tegelijkertijd ook de beste keuze om het risico te verkleinen dat de voetbalclub de gemeente geld gaat kosten. Dat is nu namelijk nog steeds niet het geval, hoe gek dat ook zal klinken. Er is en blijft sprake van een lening, geen gift.

De plannen van Roda JC zijn hier te vinden.

Kaalheide Bruist
Kaalheide Bruist draait om meer dan alleen Bruis en Roda JC. Achilles TOP en TCK mogen niet vergeten worden. Het hele project draait om verbinding. Niet alleen verbinding tussen de vier partners en hun investeerders, maar ook tussen (soms kwetsbare) bewoners en gebruikers.

Als alle plannen uitgevoerd worden zoals nu de bedoeling is, krijgt Achilles TOP een onderkomen samen met Bruis, waarbij de bewoners kunnen helpen waar dat mogelijk is. Kaalheide krijgt een groene plek midden in de wijk, waar iedereen gebruik van kan gaan maken. Er ontstaat een open, autoluwe verbinding van TCK tot aan de andere kant van het Sportpark waarbij iedereen met elkaar samenwerkt en naast en met elkaar leeft en beweegt.