Terugblik raadsvergadering 1 juli 2020

3 juli 2020

Woensdagavond 1 juli 2020 vond er een raadsvergadering plaats met op de agenda onder andere de onderwerpen CenterCourt en Roda JC. Hieronder blikken we terug op die vergadering.

Center Court

Zoals wij eerder al op deze website hebben geplaatst, was er veel ophef in de commissievergadering. Ophef die ontstond door een onduidelijke nota van toelichting, maar die in de aanloop naar en tijdens de commissievergadering werd weggenomen door veelvoudige opheldering door de wethouder. De volledige oppositie stapte toen echter uit de beraadslaging.

We zijn blij dat een groot deel van de oppositie alsnog voor het voorstel heeft gestemd. Gisteravond is dan ook besloten om de komende tien jaar structureel € 1,2 miljoen te investeren in de projecten die voort moeten komen uit het CenterCourt. Hiermee maakt Kerkrade duidelijk een statement dat we alles op alles zetten om een trendbreuk te realiseren. Investeren in burgers door de investeren in gezondheid, vitaliteit, armoedebestrijding en participatie. Dát is de keuze die de raad gemaakt heeft, met méér geld naar sociaal beleid.

Stemverhouding: alle partijen voor, SP Kerkrade tegen.

Roda JC

Ook heeft de raad besloten in te stemmen met een gedeeltelijk uitstel van de huurverplichting voor Roda JC Kerkrade. In de komende drie jaren moet de club € 250.000,- huur betalen. De huur bedraagt € 800.000,-, waardoor € 550.000,- in de termijn daarna moet worden afgelost. Deze regeling vervalt overigens wanneer de club eerder terugkeert in de Eredivisie, iets dat we financieel én sportief hopen!

Stemverhouding: Burgerbelangen, PvdA, Lokaal Alternatief, CDA, en VVD voor, Ons Kerkrade, SP en de Ouderenpartij Kerkrade tegen.

Terrassenbeleid

Aan de hand van een motie van de oppositiepartijen die opriep om onder andere de belasting de verminderen die horecaondernemers moeten betalen voor het gebruik van terrasruimte, heeft er een discussie plaatsgevonden waaruit is gebleken dat het college alle in de motie gevraagde zaken gaat onderzoeken.

Dat was ook het standpunt geweest van onze fractie: eerst willen we weten wat de financiële, juridische en praktische gevolgen zijn voordat je er iets van kunt vinden. Precies dit wordt nu onderzocht in de komende twee maanden. Wel is op 22 juni 2020 overigens al toegezegd dat de genoemde belasting (precariorechten) over 2020 met 50% verminderd zal worden.

De PvdA Kerkrade heeft bovendien ook aandacht gevraagd voor de horecaondernemers die geen terras of extra terrasruimte voor de deur tot z’n beschikking heeft. We zullen elkaar moeten helpen langzaam maar zeker uit de voorbije maanden op te krabbelen en dat geldt zeker voor ondernemers die de grootste klappen moeten opvangen.

Jaarrekening en bestuursrapportage

Tot slot zijn in de laatste raadsvergadering voor het zomerreces ook de jaarrekening 2019 en bestuursrapportage 2020 vastgesteld. Wie alle stukken en de raadsvergadering zelf terug wil lezen en kijken, kan dit doen via deze link.