Verdringing op de woningmarkt

Door Sander Gorissen op 3 december 2020

De PvdA kwam landelijk in het nieuws door een voorgestelde maatregel in het verkiezingsprogramma voor de Tweede Kamerverkiezingen van 17 maart 2021: het belasten van woningeigenaren met vijf of meer panden die verhuurd worden, ook wel in het nieuws gekomen als de Prins Bernhard-belasting. Op dit moment is het innen van huur lucratief: in veel gevallen hoeft geen of weinig belasting te worden betaald over de huur terwijl het voor veel investeerders geldt als hun basale inkomen. Kortom: in dat geval is dat simpelweg salaris ontvangen zonder loonbelasting te hoeven betalen, iets waar de PvdA dus iets aan wil gaan doen.

Huisjesmelkers
Als PvdA Kerkrade zijn we hier ook al een flinke tijd mee bezig. In Kerkrade, maar eigenlijk overal in Nederland waar de woningen relatief goedkoop zijn, doet zich de situatie voor dat goedkope panden worden gekocht puur vanwege de huursom. Dat kan in het geval van verhuurders die enkel in geld zijn geïnteresseerd, zich niet bekommeren om onderhoud van het pand en welzijn van de huurder. In Kerkrade heeft dat bijvoorbeeld geleid tot het (vaak illegaal) opsplitsen van panden in enkele losse woonruimtes. Die praktijk zijn we sinds ongeveer twee jaar aan het aanpakken met goed eerste resultaten, maar het is helaas een proces van de lange adem.

Verdringen van particuliere kopers
Daarnaast heeft het opkopen van panden door investeerders nog een nadelig effect: het verdringen van particuliere kopers die een woning kopen om er zelf in te kunnen wonen. Het kan bijvoorbeeld gaan om starters, gezinnen die een groter huis zoeken of juist gezinnen die door uitwonende kinderen weer kleiner willen gaan wonen. Vooral starters hebben een probleem: de regels voor het verkrijgen van een hypotheek zijn streng, waardoor een starter nauwelijks weerwoord heeft tegen het overbieden door een vaak kapitaalkrachtige investeerder. Het gevolg is dat menige geïnteresseerde koper het moet afleggen tegen de belegger, een absoluut ongewenste ontwikkeling.

Hoe we hiermee bezig zijn als PvdA Kerkrade lees je hier.