Wereldvrouwendag, geen reden tot feesten!

8 maart 2023

Vandaag, 8 maart 2023, is Wereldvrouwendag. Met een laagje sneeuw zijn mannen en vrouwen wakker geworden. Maar wanneer gaan alle ogen echt open voor de kern van het probleem waar vrouwen al decennia tegen strijden? Een eyeopener voor mij was de Tagesschau, het Journaal van de ARD ( ‘d’r ieësjte Duutsj). Ofschoon ik mij al levenslang realiseer dat vrouwen op vele manieren structureeel op achterstaan worden gehouden, was het beeld dat de Tagesschau schetste meesterlijk gevonden. Het bericht begon met de mededeling “het is vandaag 8 maart, de 66ste dag van het jaar”. De boodschap was dat meer dan 90% van de vrouwen tot en met vandaag gratis en voor niks zijn gaan werken in vergelijking met hun mannelijke collega’s!! Anders gezegd: vrouwen verdienen zó veel minder dan mannen ruim twee maanden per jaar onbetaald gaan werken.

En dat is zeker niet alleen in Duitsland het geval. En dan hebben we het nog niet over huiselijk geweld. En dan hebben we het al helemaal niet over landen waar vrouwen nog bij wet achtergesteld zijn, of religies waar de vrouw een ondergeschikte rol is toebedeeld. En we hebben het ook niet over oorlogsgebieden, waar vrouwen ten prooi vallen aan moordlustige vijanden die nog even hun masculiene suprematie botvieren.

De gelijke rechten van de vrouw zijn primair een mannenzaak. Als we de vrouwen écht willen helpen moeten mannen veranderen!