Werkbezoek Henk Nijboer in kader Superlocal en Rolduckerveld

Door René van Drunen op 19 mei 2019

Op 10 mei 2019 was Henk Nijboer te gast in Kerkrade. Hij sprak niet alleen de Thijs Wöltgenslezing uit (lees hier meer daarover), ook kwam hij op werkbezoek om twee situaties te bekijken die onder zijn vakgebied in de Tweede Kamer vallen: ruimtelijke ordening. Hieronder leest u hier meer over, onderaan treft u ook nog een video aan.

Henk bezocht samen met de verantwoordelijk wethouder, ambtenaren en onze fractievoorzitter René van Drunen Bleijerheide, om daar Superlocal te bekijken. In dit project wordt kennis opgedaan van circulaire gebiedsontwikkeling, wat zoveel betekent als te slopen materiaal hergebruiken voor nieuwbouw. De kennis die hierbij wordt opgedaan, wordt vervolgens gedeeld met andere partijen, ook buiten Kerkrade, om als samenleving bewuster en duurzamer met de wereld om te gaan op het gebied van ruimtelijke ordening. De ambitie van Super Local is om de materialen van leegstaande hoogbouwflats in Bleijerheide te hergebruiken voor de bouw van circa 130 nieuwe woningen en de inrichting van het openbare gebied. Hiervoor zijn al diverse Europese subsidies ontvangen.
Henk Nijboer, die in zijn portefeuille onder meer wonen en ruimtelijke ordening heeft, was zeer onder de indruk van dit project. Meer informatie vindt u hier.

Daarna ging de hele groep naar het Rolduckerveld. In deze wijk bestaat een veelheid aan problemen. Dit blijkt uit een buurtschouw van de PvdA Kerkrade, maar zeker ook uit allerlei cijfers zoals op het gebied van veiligheid en sociale thema’s.

Na afloop bespraken we met Henk wat zijn indrukken waren. Op het gebied van ruimtelijke ordening in onze regio staat hij net als ons een (financiële) samenwerking voor tussen gemeente, provincie en Rijk. Dit om problemen als overlast en leegstand krachtig tegen te kunnen gaan, iets wat een veel te grote opgave is voor een gemeente alleen.

Bekijk hieronder wat Nijboer vond van de dingen die hij in Kerkrade zag.

René van Drunen

René van Drunen is fractievoorzitter van de PvdA Kerkrade sinds 2011. Samen met wethouder Leo Jongen is hij het politieke gezicht van onze afdeling en eerste aanspreekpunt van de fractie. Als woordvoerder houdt René zich onder andere bezig met het thema vitaliteit en gezondheid.

Meer over René van Drunen