Door Sander Gorissen op 23 maart 2020

Zorg in de gemeente Kerkrade en het coronavirus

Zorg in de gemeente Kerkrade wordt door zorgaanbieders op vele manieren verleend. Te denken valt aan dagbesteding, hulp bij het huishouden en persoonlijke verzorging.

Het college heeft alle aanbieders benaderd om erachter te komen hoe hun dienstverlening wijzigt als gevolg van de maatregelen inzake het coronavirus. Hierover zegt het college allereerst het volgende: “Alle aanbieders geven gehoor aan de richtlijnen die vanuit de rijksoverheid zijn ontvangen. Groepsactiviteiten kunnen in de komende weken geen doorgang vinden.”

Dienstverlening van zorgaanbieders vindt momenteel noodgedwongen zoveel mogelijk op afstand plaats, bijvoorbeeld via mail, social media en telefoongesprekken. Waar dit niet mogelijk is, wordt men echter thuis ondersteund. Het volgende is van toepassing: “Er wordt alles aan gedaan dat iedereen binnen de mogelijkheden optimaal wordt ondersteund.”

Vereenzaming

Impuls zet telefooncirkels op, waarbij hulp wordt gevraagd van vrijwilligers van de kerngroepen. Ouderen die deelnemen aan activiteiten, worden op die manier benaderd om na te vragen hoe het gaat, zodat snel gehandeld kan worden waar dat nodig is. Meer informatie is te vinden op de website van Impuls.

NL voor elkaar

Kerkrade is sinds 18 maart 2020 aangesloten op het platform NL voor elkaar. Er is momenteel veel hulp beschikbaar en er zijn veel initiatieven, maar via dit platform kunnen mensen die hulp nodig hebben en mensen die willen helpen, elkaar snel en veilig vinden. Hulp kan worden gezocht of aangeboden voor het doen van boodschappen, het ophalen van medicijnen, het zoeken van een oppas of simpelweg een luisterend oor.

Mantelzorg

Mantelzorgers die zijn aangesloten bij het Steunpunt voor Mantelzorgers worden in de komende weken telefonisch benaderd voor raad en daad. Het Steunpunt is hier te vinden. Verder kunnen mantelzorgers terecht bij de landelijke mantelzorglijn MantelzorgNL.