Frans Timmermans bij café Ackens en SUPERLOCAL Bleijerheide

Door Hans Bosch op 6 maart 2022

Op donderdag 10 maart komt Frans Timmermans op bezoek in Kerkrade. Hij is vanaf 15.00 uur te gast in Bleijerheide. Daar wordt in café Ackens stilgestaan bij SUPERLOCAL. Daar zijn met duurzame uitgangspunten 400 flatwoningen (gedeeltelijk) gesloopt en nieuwe zogenaamde circulaire woningen gerealiseerd. Voor “Europa” een voorbeeld als het gaat om wonen en duurzaamheid.

Dit past helemaal in de Green Deal. Dit is het grote Europese programma dat moet bijdragen aan het halen van de klimaatdoelen. Timmermans is hier als Eurocommissaris verantwoordelijk voor. Na een korte toelichting volgt een wandeling naar de nieuwe woningen en de flat. Die is recent opgeleverd en hier wonen inmiddels nieuwe bewoners. Meer over SUPERLOCAL kun je hier vinden.

In het gesprek staan problemen van nu centraal. Steeds minder mensen kunnen namelijk een eigen woning of hun huur betalen. Daarbij komt dat bij de kosten voor energie gigantisch zijn gestegen. Hoe kan de EU gemeenten en burgers kan helpen om deze problemen aan te pakken?

Timmermans zal zijn bezoek afsluiten in Heerlen. Hier kunnen bezoekers vervolgens in discussie met Frans Timmermans, Lilianne Ploumen en lokale PvdA’ers. Belangrijkste thema is de energiearmoede.

Ook zullen de Limburgse lijsttrekkers van de PvdA het Limburg Pact van de Partij van de Arbeid ondertekenen. Na dit programma is het mogelijk het gesprek met alle PvdA’ers voort te zetten.

Hans Bosch

Hans Bosch is voorzitter van een vernieuwd bestuur van de PvdA Kerkrade. In het verleden was hij actief als raadslid en wethouder en wat recenter als lid van Provinciale Staten namens de PvdA Limburg.

Meer over Hans Bosch