PvdA wil meldpunt huurklachten

Door Sander Gorissen op 24 maart 2023

De PvdA Kerkrade heeft het college gevraagd om snel werk te maken van een meldpunt inzake huurklachten.

In 2021 heeft de PvdA een motie sturing woningmarkt ingediend. Enkele andere partijen dienden deze motie vervolgens mede in, waarna deze raadsbreed is aangenomen. Het college is daarmee aan de slag gegaan en heeft enkele onderzoeksopdrachten weggezet. De laatste resultaten worden rondom het zomerreces verwacht.

Intussen werkt de PvdA Kerkrade sinds de zomer van 2022 aan een initiatiefvoorstel om de opkoopbescherming in te voeren. Daarmee wacht de fractie nu totdat vlak na de zomer meer informatie beschikbaar komt via het college. Hiermee kan een zorgvuldige afweging worden gemaakt om te bezien welke maatregelen het snelst tot succes leiden.

Sander GorissenFractievoorzitter Sander Gorissen: “In een aantal buurten zijn veel te veel investeerders aanwezig die het niet zo nauw nemen met de leefbaarheid of het welzijn van de huurder. Sommige van deze malafide beleggers buiten hun huurders zelfs uit voor eigen financieel gewin. Nu er meer mogelijkheden aankomen voor gemeenten om actie te ondernemen, moeten we alles doen wat in onze macht ligt om deze investeerders te weren uit onze gemeente. Dat verdienen onze buurten en inwoners. Het meldpunt is daarin een eerste stap.”

Het meldpunt klachten ongewenst verhuurgedrag vloeit voort uit de op 21 maart 2023 door de Eerste Kamer aangenomen Wet goed verhuurderschap. De wet zal op 1 juli 2023 inwerkingtreden.