PvdA Kerkrade wil doorpakken op veiligheid

Door Sander Gorissen op 30 oktober 2019

De PvdA Kerkrade wil doorpakken op het gebied van leefbaarheid en veiligheid. Waar al enorme stappen zijn gezet op het gebied van het in kaart brengen en aanpakken van brievenbuspanden, moet er gezocht worden naar nog meer middelen en maatregelen om dergelijke verhuurders aan te pakken.

In Groningen was er ook sprake van een probleem met huisjesmelkers. Niet helemaal vergelijkbaar met Kerkrade, maar de basis is gelijk. Om studenten tegen deze verhuurders te beschermen, is een verhuurdersvergunning geïntroduceerd.
Wij hebben daarom een motie ingediend die het college verzoekt te onderzoeken of een verhuurdersvergunning voor Kerkrade zinvol is als extra handvat in de strijd tegen verhuurders die het niet zo nauw nemen met regels en normen en huurders en buurtbewoners laten zitten met een vaak onleefbare situatie.

Daarnaast heeft de PvdA Kerkrade gevraagd voor het beter verlichten van zebrapaden in de wijken naar voorbeeld van het goed verlichte zebrapad ter hoogte van FC Kerkrade-West. Het zorgt voor een veiligere situatie voor voetgangers, en in het bijzonder voor kinderen.

Tot slot heeft onze fractie de aandacht gevestigd op het groeiende gebruik en de groeiende verkoop van lachgas. Waar andere gemeenten hier al maatregelen hebben genomen, denk aan Amsterdam en Arnhem, leek dit in Kerkrade een onderwerp in de kantlijn. Maar niets is minder waar, aangezien onze fractie uit wijken meldingen ontvangt van verkoop van lachgas op straat. De PvdA Kerkrade pleit gezien de risico’s voor de volksgezondheid en gezien de overlast en onveiligheid dan ook op een verkoopverbod van lachgas in de gehele gemeente.

Lees hier de ingediende motie inzake het onderzoek naar een verhuurdersvergunning.